Оптимізація професійно важливих якостей у майбутніх працівників патрульної поліції

  • О. Никифорова
  • О. Бойко
Ключові слова: стрес, психологічний супровід, передвісники несприятливих психічних станів

Анотація

У статті аналізується структура професійно важливих якостей, їх зв'язок із несприятливими психічними станами. Психологічна специфіка пов'язана також із дією таких екстремальних чинників, як небезпека і надзвичайний динамізм розвитку подій; дефіцит часу та інформації; невизначеність можливих варіантів зміни обстановки; необхідність негайного вирішення завдань, що вимагають нестандартного, творчого підходу; висока відповідальність за наслідки прийнятих рішень. Такі конфліктогенні ситуації чинять значний психологічний вплив на усіх, у т. ч. на працівників правоохоронних органів,. Вони створюють труднощі у вирішенні професійних завдань, позначаються на успішності дій, вимагають від персоналу психологічної стійкості, особливої підготовки, особливого уміння діяти за таких умов. У статті проаналізована структура властивостей особистості у зв'язку із професійними й особистісними якостями працівників поліції. Виявлено вплив знань, умінь, навичок на профілактику змін психоемоційного фону, пов'язаних зі стресом, напругою та тривогою, характерними для виконання професійних обов'язків. Показана динаміка провісників несприятливих станів і необхідність проведення профілактичних заходів з урахуванням умов служби. Проведені дослідження показали, що у процесі навчання нівелюються несприятливі психічні якості особистості, пов'язані з браком знань і, можливо, дефектами виховання, а це усуває умови виникнення і розвитку несприятливих психічних станів, зумовлених адаптацією до вимог навчального процесу. Штатним психологам необхідно враховувати, що у багатьох курсантів під час вступу на службу є основа необхідних для професії якостей, але у процесі діяльності у них накопичується досвід на фоні нівелювання необхідних психологічних професійно важливих якостей. Тому проведення навчальних психологічних тренінгів під час навчання є запорукою професійної адаптації.

Посилання

1. Велитченко Л.К. Педагогічна взаємодія: теоретичні основи психологічного аналізу : монографія. Одеса, 2005. 355 с.
2. Sparrow M. Implementing Community Policing. 38 Perspectives on Policing Washington, DC : National Institute of Justice and Harvard University, Italics, model labels and numbers added, 2008. 21,22. Р. 187-194.
3. Sherwood L, Hegarty S., Vallmres F., Hyland P., Murphy J., Fitzgerald G, Reid T. Identifying the Key Risk Factors for Adverse Psychological Outcomes Among Police Officers: A Systematic Literature Review. J Trauma Stress. 2019. № 32 (5). Р. 688- 700. doi: 10.1002/jts.22431. Epub 2019 Sep 25.
4. Мельничук І.М. Цільові аспекти використання тренінгів. Психолого-пе-дагогічні проблеми сучасної освіти. 2007. Вип. 19. С. 68-77.
5. Про подальший розвиток служби психологічного забезпечення оперативно-службової діяльності органів внутрішніх справ України : Наказ МВС України від 28 липня 2004 р. № 842.
6. Про затвердження Порядку організації системи психологічного забезпечення поліцейських, працівників Національної поліції України та курсантів (слухачів) закладів вищої освіти із специфічними умовами навчання, які здійснюють підготовку поліцейських : Наказ МВС України від 06 лютого 2019 р. № 88.
7. Клименко Т.С. Психологическая диагностика и развитие коммуникативной компетентности сотрудников органов внутренних дел : учебное пособие. Москва, 2014. С. 97.
8. Караваев А.Ф., Крук В.М., Носс И.Н, Виноградов М.В. Проблемы личностно-про-
фессиональной диагностики в профотборе кандидатов на службу в органах внутренних дел и оценки надежности. Психопедагогика в правоохранительных органах. 2015. № 3 (62). С. 106-113.
9. Цветков В.Л., Хрусталева Т.А. Профиль профессиональных компетенций психолога органов внутренних де. Психопедагогика в правоохранительных органах. 2015. № 2 (61). С. 22-26.
10. Graaff A.M., Cuijpers P., Acarturk C. Eur. Effectiveness of a peer-refugee delivered psychological intervention to reduce psychological distress among adult Syrian refugees in the Netherlands: study protocol. Psychotraumatol. 2020. № 11 (1). doi: 10.1080/ 20008198.2019.1694347.
11. Chirico F., Sharma M, Zaffina S., Magnavita N. Spirituality and Prayer on Teacher Stress and Burnout in an Italian Cohort: A Pilot, Before-After Controlled Study. Front Psychol. 2020. № 10. Р. 29-33. doi: 10.3389/fpsyg.2019.02933.
12. Pluntke U, Gerke S., Sridhar A., Weiss J., Michel B. Evaluation and Classification of Physical and Psychological Stress in Firefighters using Heart Rate Variability. Conf Proc IEEE Eng Med Biol Soc. 2019. Jul. Р. 2207-2212. doi: 10.1109/ EMBC.2019.8856596.
Опубліковано
2020-07-31
Розділ
Статті