Культура прав людини: міжнародно-правові стандарти й національний досвід
Анотація
Сучасний стан формування культури людських прав в Україні та світі характеризується неоднозначністю й суперечливістю. З одного боку, людські права майже одностайно визнаються цінністю загальнолюдської культури, існує розгалужена система міжнародних стандартів та інституцій щодо їх регламентації й захисту. З іншого боку, повага до людських прав, їх дотримання, гарантування нівелюються й знецінюються в умовах сучасних міжнародних збройних конфліктів, катастроф техногенного характеру, зменшення матеріальних і природних ресурсів тощо.
Рівень культури людських прав як окремих індивідів, так й українського суспільства загалом не є високим. Це зумовлено й історичним минулим (адже індивідуалізм, у контексті якого розвивалися уявлення про людські права на Заході, не притаманний українському суспільству), і реаліями сьогодення. Тимчасова окупація територій і неоголошена війна в Україні є серйозним викликом людським правам, фактично спростуванням поваги до людського життя й людської гідності. У такій ситуації важливо, щоби як громадяни, так і представники державних структур мали знання у сфері людських прав і навички щодо їх реалізації та захисту.
Метою статті є дослідження освітнього й науково-дослідного напрямів формування культури людських прав як основи демократії та цивілізованої держави, аналіз міжнародно-правових стандартів і національного досвіду.
Вагому роль у формуванні культури прав людини в сучасній Українській державі відіграє міжнародне співробітництво. Інформування громадськості про права людини здійснюється в рамках діяльності міжнародних і регіональних організацій.
Освіта в галузі прав людини - це необхідна умова запобігання порушенням прав людини, а також важливий внесок у процес організації справедливого суспільства. Таке суспільство характеризується повагою до прав кожного його члена, високим рівнем культури прав людини. Досягнення вагомих здобутків можливе лише на основі ефективної міжнародної співпраці, діалогу всіх сторін, досконалого забезпечення права людини знати свої права.
Поряд із освітнім напрямом у формуванні культури прав людини важливу роль відіграє також науково-дослідний складник. Дослідження різних аспектів прав людини в кандидатських і докторських дисертаціях з юридичних, політичних, історичних, філософських наук, створення нових напрямів науки прав людини, відкриття наукових лабораторій, ініціативних науково-дослідних груп з підготовки колективних робіт, наукових праць із прав людини, студентських гуртків, спеціалізованих кафедр. Дуже важливим є розвиток і вдосконалення досвіду юридичних клінік, що сприяє формуванню в студентів знань, умінь і навиків, здобуття цінного досвіду реалізації, охорони, захисту прав людини.
Головними векторами формування культури прав людини в українському суспільстві сьогодні є реалізація зобов'язань, які випливають з універсальних і регіональних міжнародних нормативно-правових актів, спрямованих на виховання всіх верств населення й забезпечення належних умов для проведення юридичних досліджень у галузі прав і свобод людини.
Посилання
2. Дайджест Української Гельсінської спілки з прав людини (УГСПЛ). 2017. № 11 (33). URL: https://helsinki.org.ua/ articles/najtsikavisha-informatsiya-pro-prava-lyudyny-za-zhovten-2017-roku/.
3. Декларація принципів толерантності від 16.11.1995. URL: http://zakon2. rada.gov.ua/laws/show/995_503.
4. Добрянський С.П. Актуальні проблеми загальної теорії прав людини : дис. ... канд. юрид. наук : 12.00.01. Одеса,
2003. 180 с.
5. КОМПАС : посібник з освіти в галузі прав людини за участі молоді. URL: https://www.coe.int/uk/web/compass/ home.
6. План дій на Десятиліття з освіти в галузі прав людини Організації Об'єднаних Націй. 1995-2004 роки. URL: http:// www.un.org/ru/documents/ods.asp7m~A/ 51/506/Add.1.
7. Права людини й оновлення Конституції України : пр. лабораторії дослідження теоретичних проблем прав людини юрид. фак. Львівського нац. ун-ту імені Івана Франка. Львів : Малий видавн. центр юрид. фак. Львівського нац. ун-ту імені Івана Франка, 2011. Вип. 5. URL: http://law.lnu.edu.ua/ uploads/media/Vipusk_5.pdf.
8. Декларація Організації Об'єднаних Націй щодо освіти та навчання у галузі прав людини : Резолюція Генеральної Асамблеї ООН 66/137 від 19 грудня 2011 р. URL: http://www.un.org/ru/ga/third/66/ third_res.shtml.
9. Рекомендація про виховання в дусі міжнародного взаєморозуміння, співробітництва й миру та виховання в дусі поваги прав людини і основних свобод від 19.11.1974. URL: http://zakon3.rada.gov.ua/ laws/show/995_863.
10. Робинсон М. Образование в области прав человека - наше общее дело. Российский вестник «Международной амнистии».
2001. № 21. С. 9-11.
11. Складові частини загальної стратегії ЮНЕСКО з прав людини від 20.09.2002. URL: http://unesdoc.unesco.org/images/0012/ 001274/127405r.pdf.