Теоретико-правова характеристика культурних прав внутрішньо переміщених осіб: методологічні аспекти та практичні засади
Анотація
У статті проаналізовано стан забезпечення культурних прав внутрішньо переміщених осіб в Україні. Визначено об'єктивну необхідність підвищення якості й ефективності нормативно-правового регулювання в умовах сучасного ситуативного простору та недооцінку ролі державних інституцій, діяльність яких спрямована на забезпечення врегулювання нагальної потреби реалізації своїх культурних прав внутрішньо переміщеними особами. На законодавчому рівні декларовані культурні права та свободи внутрішньо переміщених осіб реально не дотримуються, колізії й прогалини в чинному законодавстві чинить перешкоди для повноцінної реалізації внутрішньо переміщеними особами своїх конституційних прав і свобод. Так, звичайний громадянин України та внутрішньо переміщені особи мають неоднаковий доступ до ресурсів держави. Проведено системний аналіз дотримання культурних прав і свобод внутрішньо переміщених осіб в Україні, а також акцентовано увагу на необхідності вдосконалення взаємодії державних інституцій з метою урегулювання нагальної потреби реалізації культурних прав внутрішньо переміщеними особами. Акцентовано, що перед Україною став виклик, як і перед іншими державами, котрі зіткнулися з вимушеним переселенням осіб у межах країни, розробити, доопрацювати й удосконалити національне законодавство з метою захисту внутрішньо переміщених осіб на всіх рівнях у межах країни та приведення до відповідності такого захисту міжнародним стандартам. З метою якісного обліку й виявлення культурних потреб внутрішньо переміщених осіб запропоновано авторські зміни до порядку адміністрування Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб і внесення необхідної інформації для обліку та виявлення освітніх потреб внутрішньо переміщених осіб і їхніх дітей. Інтеграція України до Європейського Союзу вимагає переосмислення такої ситуації та відтворення рівного доступу всіх громадян України до своїх культурних прав, незважаючи на статус «внутрішньо переміщена особа». У цьому контексті в Україні особливої актуальності набуває питання гарантування державою реалізації культурних прав внутрішньо переміщеними особами.
Посилання
2. Конституційні права, свободи і обов'язки людини і громадянина в Україні : монографія / за ред. Ю.С. Шемшученка. Київ : Юридична думка, 2008. 252 с.
3. Цивільний кодекс України : Закон України від 16 січня 2003 року (зі змінами і допов.). URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/435-15.
4. Rhodri C. Williams. Protecting Internally Displaced Persons: A Manual for Law and Policymakers. Washington : Brookings Institution - University of Bern,
2008. 288 р.
5. Про культуру : Закон України від 14 грудня 2010 року (зі змінами і допов.). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/2778-17.
6. Декларація прав національностей України від 01.11.1991. URL: https:// zakon.rada.gov.ua/laws/show/1771-12.
7. Hand book for the Protection of Internally Displaced Persons. 2010. URL: https://www.unhcr.org/4c2355229.pdf.
8. ЛистМОНУ від 13.03.2020№6/450-20.
9. Лист МОНУ від 03.03.2020 №4/1044-20.
10. Організація освіти для біженців і внутрішньо переміщених осіб : Рекомендація ПАРЄ від 2 березня 2004 року № 1652 (2004).
11. Протокол до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод : Протокол Ради Європи від 20.03.1952. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/994_535.
12. Про схвалення Довгострокової стратегії розвитку української культури - стратегії реформ : Розпорядження Кабінету Міністрів України від 01.02.2016 № 119-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/119-2016-%D1%80.
13. Строган А.Ю. Культурні права особи в національних та міжнародних нормативно-правових актах: порівняльний аналіз. Економіка та держава. 2008.
№ 8. С. 95-97.
14. Мацькевич М. Культурні права та свободи людини і громадянина: питання регламентації змісту та реалізації. Віче.
2011. № 20. С. 20.