ГОСПОДАРСЬКО-ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ ПОРУШЕНЬ, ПОВ’ЯЗАНИХ ІЗ НЕПРАВОМІРНИМ ВИКОРИСТАННЯМ ДІЛОВОЇ РЕПУТАЦІЇЇ СУБ’ЄКТІВ ГОСПОДАРЮВАННЯ
Анотація
Ділова репутація - це вид нематеріального актива підприємства, що впливає на його вартісний характер. Серед нематеріальних активів вагоме місце в діяльності компанії на ринку займає торгова марка, постійна база клієнтів, кре- ативний підхід до управління бізнесом, довіра клієнтів, патенти, інтелектуальний капітал тощо. Усе це формує ділову репутацію суб'єкта господарювання, що збільшує ринкову вартість активів, підвищує інвестиційну привабливість компанії на ринку. Ділова репутація ототожнюється з іміджем компанії, її місцем та статусом на ринку. Завдяки діловій репутації формується суб'єктивна оцінка діяльності того чи іншого суб'єкта на ринку, підвищується вартість цієї компанії.
Серед розповсюджених проявів недобросовісної конкуренції є порушення умов використання
ділової репутації суб'єкта господарювання, що має такі прояви, як «неправомірне використання позначень», «неправомірне використання товару іншого виробника»; «копіювання зовнішнього вигляду виробу» та «порівняльна реклама».
Копіювання зовнішнього виду товару має ще назву «підробка», «фальсифікація», «контрафакція», проте між цими поняттями існують суттєві відмінності, що знаходить прояв передусім у сфері їх застосування. Так, поняття «фальсифікація» використовується в декількох сферах діяльності, в той час як «контрафакція» - тільки щодо порушень, що скоються у сфері інтелектуальної власності. Контрафакція є одним із видів фальсифікації товарів, тому поняття «фальсифікація (підробка)» та «контрафакція» співвідносяться одне з одним як частина і ціле.
Відповідно до угод, укладених з Європейським Союзом, Україна зобов’язалася привести своє законодавство у відповідність до законодавства ЄС. Необхідним згідно із цими зобов'язаннями є реформування законодавства у сфері захисту інтелектуальної власності, захисту патентів та створення компетентних органів, до повноважень яких входить вирішення проблем у галузі захисту інтелектуальної власності, адже порушення у сфері захисту від недобросовісної конкуренції та порушення у сфері захисту інтелектуальної власності тісно пов'язані між собою.
Неправомірне використання товару іншого виробника за своєю суттю вважається протилежним неправомірному використанню позначень, оскільки за умови його вчинення позначення суб'єкта господарювання, які мають індивідуалізувати товар такого виробника, змінюються або не використовуються взагалі. Метою таких дій недобросовісного конкурента є привернення підвищеної уваги до свого товару за рахунок добре відомих на ринку зовнішніх характеристик товару добросовісного виробника.
Посилання
2. Міжнародний стандарт фінансо¬вої звітності. Об’єднання бізнесу. 2012. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show / 929_006#Text (дата звернення: 24.03.2021)
3. Про захист від недобросовісної конкуренції : Закон України від 7 черв. 1996 р. № 236/96-ВР. Відомості Верхов¬ної Ради України. 1996. №36. Ст. 164.
4. Про затвердження Національ¬ного стандарту № 4 «Оцінка майно¬вих прав інтелектуальної власності» : Постанова Каб. Міністрів України від
03.10.2007 № 1185. URL : http://search. ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/KP071185.html.
5. Пирогова В. Контрафакт и пират¬
ство: вопросы теории и практики. Интеллектуальная собственность.
Авторское право и смежные права. 2010. № 12. С. 12-20.
6. Коваль И.Ф. Неправомерное исполь¬зование знаков для товаров, услуг и недо¬бросовестная конкуренция. Підприємни¬цтво, господарство і право. 2004. №4. С. 7-11.
7. Глухова В.І., Скабенко Я.О. Нема¬теріальні активи у складі необоротних активів підприємства. Київ : ТОВ «ВІПО», 2020. С. 63-65.
8. Красношапка В.В., Богдан С.С. Ділова репутація як один з найважли¬віших стратегічних активів підприєм¬ства. Сучасні проблеми економіки і під¬приємництво. 2012. № 9. С. 210-215.