ГОСПОДАРСЬКО-ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ ПОРУШЕНЬ, ПОВ’ЯЗАНИХ ІЗ НЕПРАВОМІРНИМ ВИКОРИСТАННЯМ ДІЛОВОЇ РЕПУТАЦІЇЇ СУБ’ЄКТІВ ГОСПОДАРЮВАННЯ

  • Т. Швидка Національний юридичний університет імені Ярослава Мудрого
Ключові слова: недобросовісна конкуренція, ділова репутація, підробка, фальсифікація, копіювання зовнішнього вигляду виробу, порівняльна реклама

Анотація

Ділова репутація - це вид нема­теріального актива підприємства, що впливає на його вартісний характер. Серед нематеріальних активів вагоме місце в діяльності компанії на ринку займає торгова марка, постійна база клієнтів, кре- ативний підхід до управління біз­несом, довіра клієнтів, патенти, інтелектуальний капітал тощо. Усе це формує ділову репутацію суб'єкта господарювання, що збіль­шує ринкову вартість активів, під­вищує інвестиційну привабливість компанії на ринку. Ділова репу­тація ототожнюється з іміджем компанії, її місцем та статусом на ринку. Завдяки діловій репута­ції формується суб'єктивна оцінка діяльності того чи іншого суб'єкта на ринку, підвищується вартість цієї компанії.

Серед розповсюджених про­явів недобросовісної конкуренції є порушення умов використання

ділової репутації суб'єкта госпо­дарювання, що має такі прояви, як «неправомірне використання позначень», «неправомірне викори­стання товару іншого виробника»; «копіювання зовнішнього вигляду виробу» та «порівняльна реклама».

Копіювання зовнішнього виду товару має ще назву «підробка», «фальсифікація», «контрафакція», проте між цими поняттями існу­ють суттєві відмінності, що зна­ходить прояв передусім у сфері їх застосування. Так, поняття «фаль­сифікація» використовується в декількох сферах діяльності, в той час як «контрафакція» - тільки щодо порушень, що скоються у сфері інтелектуальної власності. Контрафакція є одним із видів фаль­сифікації товарів, тому поняття «фальсифікація (підробка)» та «контрафакція» співвідносяться одне з одним як частина і ціле.

Відповідно до угод, укладених з Європейським Союзом, Україна зобов’язалася привести своє зако­нодавство у відповідність до зако­нодавства ЄС. Необхідним згідно із цими зобов'язаннями є реформу­вання законодавства у сфері захи­сту інтелектуальної власності, захисту патентів та створення компетентних органів, до повнова­жень яких входить вирішення про­блем у галузі захисту інтелекту­альної власності, адже порушення у сфері захисту від недобросовісної конкуренції та порушення у сфері захисту інтелектуальної власно­сті тісно пов'язані між собою.

Неправомірне використання товару іншого виробника за своєю суттю вважається протилежним неправомірному використанню позначень, оскільки за умови його вчинення позначення суб'єкта господарювання, які мають індиві­дуалізувати товар такого вироб­ника, змінюються або не використо­вуються взагалі. Метою таких дій недобросовісного конкурента є при­вернення підвищеної уваги до свого товару за рахунок добре відомих на ринку зовнішніх характеристик товару добросовісного виробника.

 

Біографія автора

Т. Швидка, Національний юридичний університет імені Ярослава Мудрого

доктор юридичних наук, доцент,асистент кафедри господарського права,адвокат

Посилання

1. Про внесення змін до деяких зако¬нодавчих актів України щодо спрощення залучення інвестицій та запровадження нових фінансових інструментів : Закон України від 19 червня 2020 року № 738-IX. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/738-20#Text.
2. Міжнародний стандарт фінансо¬вої звітності. Об’єднання бізнесу. 2012. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show / 929_006#Text (дата звернення: 24.03.2021)
3. Про захист від недобросовісної конкуренції : Закон України від 7 черв. 1996 р. № 236/96-ВР. Відомості Верхов¬ної Ради України. 1996. №36. Ст. 164.
4. Про затвердження Національ¬ного стандарту № 4 «Оцінка майно¬вих прав інтелектуальної власності» : Постанова Каб. Міністрів України від
03.10.2007 № 1185. URL : http://search. ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/KP071185.html.
5. Пирогова В. Контрафакт и пират¬
ство: вопросы теории и практики. Интеллектуальная собственность.
Авторское право и смежные права. 2010. № 12. С. 12-20.
6. Коваль И.Ф. Неправомерное исполь¬зование знаков для товаров, услуг и недо¬бросовестная конкуренция. Підприємни¬цтво, господарство і право. 2004. №4. С. 7-11.
7. Глухова В.І., Скабенко Я.О. Нема¬теріальні активи у складі необоротних активів підприємства. Київ : ТОВ «ВІПО», 2020. С. 63-65.
8. Красношапка В.В., Богдан С.С. Ділова репутація як один з найважли¬віших стратегічних активів підприєм¬ства. Сучасні проблеми економіки і під¬приємництво. 2012. № 9. С. 210-215.
Опубліковано
2021-07-05
Розділ
Статті