ПОРУШЕННЯ КОНСТИТУЦІЙНОГО ПРАВА НА ПРАЦЮ ЯК ПРОЯВ ДИСКРИМІНАЦІЇ ЗА ВІКОМ

  • Н. Грень Львівський окружний адміністративний суд
Ключові слова: дискримінація, право на працю, гарантії, робітники старшого віку, ринок праці

Анотація

Статтю присвячено проблемі порушення конституційного права на працю як прояву дискриміна­ції за віком. Вікова дискриміна­ція є поширеною і трапляється у всіх типах галузей та профе­сій у всьому світі. Дискримінація у ставленні до робітників старшої вікової групи включає ставлення як до таких, що мають усталені застарілі звички, технологічну

 

 

необізнаність та відсутність енер­гії та гнучкості. Широко репре­зентована статистика багатьох держав (Норвегії, Польщі, США, Нової Зеландії, Швеції) доводить, що дискримінація на ринку праці отримала безпрецедентне поши­рення та активізувалася проблема у зв'язку з економічними наслід­ками COVID-19.

Констатовано, що дискримінація може мати не тільки індивідуальну стигматизацію, а й негативно відо­бражається на всій сфері відносин у суспільстві, негативно впливає на економічний складник держави.

До найпоширеніших наслідків дискримінації осіб старшої вікової групи належать: менш сприят­ливе ставлення до людей старшого віку в процесі найму та працев­лаштування, що може призвести до вимушеного виходу на пенсію та неможливості змінити роботу; недостатня зайнятість осіб старшої вікової групи, наприклад неповна зайнятість; триваліші періоди безробіття.

Протидія стереотипам, упере­дженням та віковій дискриміна­ції у виробничому житті потре­бує широкого підходу. Факторами подолання дискримінації на робо­чому місці, на нашу думку, має стати комплекс гарантій, що вміщує чотири складники: норма­тивно визначену політику у сфері попередження та протидії дискри­мінації; інституційні, економічні та інші гарантії реалізації норм права; зміна ідеології та поведінки роботодавців може призвести до значного зменшення проблеми будь- якої дискримінації, у тому числі за ознакою віку; подолання вікових стереотипів у суспільстві.

Пріоритетним завданням є руй­нування вікових міфів через усві­домлення сильних сторін стар­ших працівників, зокрема, таких як надійність, зрілість суджень, відсутність імпульсивності, сво­єчасність, сильна робоча етика та досвід. Соціально-культурний складник розвитку суспільної сві­домості є особливо актуальним, проте, на жаль, болючим питанням.

Біографія автора

Н. Грень, Львівський окружний адміністративний суд

кандидат юридичних наук,суддя

Посилання

1. Міжнародний пакт про економічні, соціальні та культурні права (ООН, 1966 р.). URL: https://zakon.rada.gov. ua/laws/show/995_042#Text.
2. Комаренко А.М. Право на працю та процесуальні особливості його захисту у суді. Вісник Одеського національного університету. Серія: Правознавство.
2016. Т. 21, Вип. 2. С. 72-84.
3. Bureau of Labor Statistics, “Civilian labor force, by age, sex, race, and ethnicity”. 2019. URL: https://www.bls.gov/emp/ tables/civilian-labor-force-summary.htm.
4. Furunes T, Mykletun R.J. Age discrimination in the workplace: Validation of the Nordic Age Discrimination Scale (NADS). Scandinavian Journal of Psychology. 2010. V. 51. P. 23-30.
5. Nelson T.D. Promoting healthy aging by confronting ageism. American Psychologist. 2016. V. 71. P. 276-282. DOI: 10.1037/a0040221.
6. Stypinska J, Turek K. Hard and soft age discrimination: the dual nature of workplace discrimination. Eur J Ageing.
2017. V. 14. P. 49-61. URL: https://doi. org/10.1007/s10433-016-0407-y.
7. OECD, Live Longer, Work Longer - Ageing and Employment Policies. Paris : OECD Publishing, 2006. URL:
https://www.oecd.org/employment/ livelongerworklonger.htm.
8. AARP. The Economic Impact of Age Discrimination. How discriminating against older workers could cost the
U. S. economy $850 billion. URL: https://www.aarp.org/content/dam/ aarp/research/surveys_statistics/ econ/2020/impact-of-age-discrimination. doi.10.26419-2Fint.00042.003.pdf.
9. Про дискримінацію в галузі праці та занять : Конвенція № 111 Міжнарод¬ної організації праці 1958 р. Конвенції та рекомендації, ухвалені Міжнародною організацією праці. 1919-1964. Женева, 2001. Т. 1. С. 648-651.
10. Кодекс законів про працю Укра¬їни : затв. Законом № 322-VIII від 10.12.71 Відомості Верховної Ради. 1971, додаток до № 50, ст. 375.
11. Urwin Age Matters: A Review of Existing Survey Evidence. Employment Relations. Research Series 24. London : Department of Trade and Industry, 2004.
12. Вавженчук С.Я., Биркович О.І., Биркович Т.І. Право на працю як соціо- культурний феномен. Вісник Національ¬ної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2019. № 2. С. 31-34.
13. Сахарук І.С. Дискримінація за ознакою віку у сфері праці. Вісник Запо¬різького національного університету. Юридичні науки. № 3, 2011. С. 63-70. С. 69.
14. Nachmias S., Aravopoulou E., Caven V.
Diversity and Equality Issues in Modern Organisations / In: Nachmias S., Caven V. (eds). Inequality and Organizational Practice. Palgrave Explorations in Workplace Stigma. Palgrave Macmillan, Cham. 2019. URL: https:/ /doi.
org/10.1007/978-3-030-11647-7_2.
15. Transamerica Center for Retirement Studies, All About Retirement: An Employer Survey. 2017. URL: https://www. transamericacenter.org/docs/default- source/employer-research/tcrs2017_sr_ employer_research.pdf.
16. McFadden, Crowley-Henry. The International Journal of Human Resource Management. Early View. 2017. Р. 1-26.
17. Жаровська І.М. Генезис ідеї відкритості влади. Форум права. 2009. Вип. 3. С. 242-246.
18. Wood G.,Harcourt M., Harcourt S. The effects of age discrimination legislation on workplace practice: a New Zealand case study. Industrials Relation Journal. 2004.
V. 35, Iss. 4. P. 359-371. DOI: https:// doi.org/10.1111/j.1468-2338.2004.00319.x.
Опубліковано
2021-07-05
Розділ
Статті