ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЯ ВЛАДИ ЯК ОСНОВА УДОСКОНАЛЕННЯ ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПРАВОВОГО МЕХАНІЗМУ ПУБЛІЧНОГО УПРАВЛІННЯ

  • Б. Мельниченко Національний університет «Львівська політехніка»
Ключові слова: децентраліза- ція влади, публічне управління, цен- тральні та місцеві органи влади, гро- мадянське суспільство

Анотація

У статті досліджено тео-
ретичні та практичні аспекти
децентралізації влади як основи
вдосконалення організаційно-пра-
вового механізму публічного управ-
ління. Зазначено, що реформа
децентралізації є однією з визна-
чальних реформ із часів української
незалежності. Вона створила під-
ґрунтя для укорінення кардиналь-
них інституційних перетворень,
підвищення якості життя грома-
дян та має велике значення для
продовження секторальних реформ.
Завдяки створенню нової системи
розподілу владних повноважень
між центральними та місцевими
органами влади в Україні нині фак-
тично формується нова система
взаємовідносин між різними гіл-
ками влади та новий баланс стри-
мувань і противаг. З’ясовано, що в
сучасних дослідженнях децентралі-
зацію визначають як ефективнийспосіб здійснення публічної влади
в державі, за якого адміністра-
тивно-територіальні одиниці на
власній території мають право
самостійно вирішувати локальні
питання і реалізовувати власні
завдання в межах чинного законо-
давства та під відповідальність
уповноважених органів чи поса-
дових осіб, причому втручання
вищих органів влади в їх діяль-
ність може відбуватися виключно
з метою нагляду за законністю
цієї діяльності. Встановлено, що
децентралізація є одним із способів
оптимізації публічного управління.
Головна її мета – превалювання
руху управлінських і політичних
процесів «знизу», від населення до
центру. Акцентовано, що сама по
собі децентралізація не є ознакою
послаблення центральної влади.
Децентралізація – це передусім
ефективний інструмент покра-
щення якості управління дер-
жавою і фінансовими потоками.
Підкреслено, що децентралізацію
потрібно розцінювати не про-
сто як передавання повноважень,
ресурсів і компетенції вирішувати
основні питання життя на най-
ближчому до людини рівні, де це
можна зробити найефективніше,
а як створення базового суб’єкта
місцевого самоврядування – спро-
можної територіальної громади(вагомої ланки у структурі гро-
мадянського суспільства), рівень
розвитку якого прямо впливає на
модель публічного управління.

Біографія автора

Б. Мельниченко, Національний університет «Львівська політехніка»

професор кафедри теорії та філософії права, конституційного та міжнародного права

Посилання

1. Угода про асоціацію між Україною, з
однієї сторони, та Європейським Союзом,
Європейським співтовариством з атомної
енергії і їхніми державами-членами, з іншої
сторони від 16 вересня 2014 р. № 1678-VII.
URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/
show/984_011#Text.
2. Архипенко І. Зарубіжний дос-
від децентралізації влади: уроки
для України. Державне управління
та місцеве самоврядування. Дніпро,
2018. Вип. 4(39). С. 7–15.
3. Децентралізація влади: порядок
денний на середньострокову перспек-
тиву. Аналітична доповідь / авт.:
Я. А. Жаліло, О. В. Шевченко, В. В. Рома-
нова та ін. Національний інститут стра-
тегічних досліджень. Київ : 2019. 115 с.
4. Бориславська О. М., Заверуха І. Б.,
Школик А. М. та ін. Децентралізація
публічної влади: досвід європейських
країн та перспективи України. Київ :
Москаленко О. М, 2012. 212 с.
5. Василенко Л., Добровінський М.
Децентралізація та реформа місцевого
самоврядування. Підприємництво, госпо-
дарство і право. 2017. № 3. С. 125.
6. Лелеченко А. П., Васильєва О. І.,
Куйбіда В. С., Ткачук А. Ф. Місцеве само-
врядування в умовах децентралізації
повноважень : навч. посіб. Київ : Інсти-
тут громадянського суспільства, 2017.
110 с.
7. Лідерство в місцевому самовряду-
ванні : словник термінів / за заг. ред.
В. А. Гошовської, Л. А. Пашко, А. К. Гука
та ін. Харків : Фактор, 2015. 156 с.
8. Навіщо Україні потрібна децен-
тралізація? URL: http://forbes.net.ua/
ua/nation/1373806-navishcho-ukrayinipotribna-
decentralizaciya.
9. Гройсман В. Б. Місце та роль
децентралізації влади у процесах ста-
новлення громадянського суспільства.
Демократичне врядування. Львів, 2015.
Вип. 15. URL: http://lvivacademy.com/
vidavnitstvo_1/visnyk15/fail/Grojsman.
pdf.
10. Бережний В. О. Сучасні концепції
публічного управління. Актуальні проб-
леми державного управління. Харків,
2013. № 2. С. 31–38.
11. Реформа децентралізації. Єди-
ний веб-портал органів виконавчої влади
України. URL: https://www.kmu.gov.ua/
diyalnist/reformi/efektivne-vryadu
vannya/reforma-decentralizaciyi.
12. Про внесення змін до деяких зако-
нів України щодо визначення територій
та адміністративних центрів тери-
торіальних громад : Закон України від
16.04.2020 р. № 562-IX. Відомості Верхов-
ної Ради України. 2020. № 35. Ст. 259.
13. Завершення реформи децентра-
лізації залежить від актуалізації зако-
нодавства України. Єдиний веб-пор-
тал органів виконавчої влади України.
URL: https://www.kmu.gov.ua/news/
oleksij-chernishov-zavershennya-reformidecentralizaciyi-
zalezhit-vid-aktualizaciyizakonodavstva-
ukrayini.
Опубліковано
2021-10-06
Розділ
Статті