ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЯ ВЛАДИ ЯК ОСНОВА УДОСКОНАЛЕННЯ ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПРАВОВОГО МЕХАНІЗМУ ПУБЛІЧНОГО УПРАВЛІННЯ
Анотація
У статті досліджено тео-
ретичні та практичні аспекти
децентралізації влади як основи
вдосконалення організаційно-пра-
вового механізму публічного управ-
ління. Зазначено, що реформа
децентралізації є однією з визна-
чальних реформ із часів української
незалежності. Вона створила під-
ґрунтя для укорінення кардиналь-
них інституційних перетворень,
підвищення якості життя грома-
дян та має велике значення для
продовження секторальних реформ.
Завдяки створенню нової системи
розподілу владних повноважень
між центральними та місцевими
органами влади в Україні нині фак-
тично формується нова система
взаємовідносин між різними гіл-
ками влади та новий баланс стри-
мувань і противаг. З’ясовано, що в
сучасних дослідженнях децентралі-
зацію визначають як ефективнийспосіб здійснення публічної влади
в державі, за якого адміністра-
тивно-територіальні одиниці на
власній території мають право
самостійно вирішувати локальні
питання і реалізовувати власні
завдання в межах чинного законо-
давства та під відповідальність
уповноважених органів чи поса-
дових осіб, причому втручання
вищих органів влади в їх діяль-
ність може відбуватися виключно
з метою нагляду за законністю
цієї діяльності. Встановлено, що
децентралізація є одним із способів
оптимізації публічного управління.
Головна її мета – превалювання
руху управлінських і політичних
процесів «знизу», від населення до
центру. Акцентовано, що сама по
собі децентралізація не є ознакою
послаблення центральної влади.
Децентралізація – це передусім
ефективний інструмент покра-
щення якості управління дер-
жавою і фінансовими потоками.
Підкреслено, що децентралізацію
потрібно розцінювати не про-
сто як передавання повноважень,
ресурсів і компетенції вирішувати
основні питання життя на най-
ближчому до людини рівні, де це
можна зробити найефективніше,
а як створення базового суб’єкта
місцевого самоврядування – спро-
можної територіальної громади(вагомої ланки у структурі гро-
мадянського суспільства), рівень
розвитку якого прямо впливає на
модель публічного управління.
Посилання
однієї сторони, та Європейським Союзом,
Європейським співтовариством з атомної
енергії і їхніми державами-членами, з іншої
сторони від 16 вересня 2014 р. № 1678-VII.
URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/
show/984_011#Text.
2. Архипенко І. Зарубіжний дос-
від децентралізації влади: уроки
для України. Державне управління
та місцеве самоврядування. Дніпро,
2018. Вип. 4(39). С. 7–15.
3. Децентралізація влади: порядок
денний на середньострокову перспек-
тиву. Аналітична доповідь / авт.:
Я. А. Жаліло, О. В. Шевченко, В. В. Рома-
нова та ін. Національний інститут стра-
тегічних досліджень. Київ : 2019. 115 с.
4. Бориславська О. М., Заверуха І. Б.,
Школик А. М. та ін. Децентралізація
публічної влади: досвід європейських
країн та перспективи України. Київ :
Москаленко О. М, 2012. 212 с.
5. Василенко Л., Добровінський М.
Децентралізація та реформа місцевого
самоврядування. Підприємництво, госпо-
дарство і право. 2017. № 3. С. 125.
6. Лелеченко А. П., Васильєва О. І.,
Куйбіда В. С., Ткачук А. Ф. Місцеве само-
врядування в умовах децентралізації
повноважень : навч. посіб. Київ : Інсти-
тут громадянського суспільства, 2017.
110 с.
7. Лідерство в місцевому самовряду-
ванні : словник термінів / за заг. ред.
В. А. Гошовської, Л. А. Пашко, А. К. Гука
та ін. Харків : Фактор, 2015. 156 с.
8. Навіщо Україні потрібна децен-
тралізація? URL: http://forbes.net.ua/
ua/nation/1373806-navishcho-ukrayinipotribna-
decentralizaciya.
9. Гройсман В. Б. Місце та роль
децентралізації влади у процесах ста-
новлення громадянського суспільства.
Демократичне врядування. Львів, 2015.
Вип. 15. URL: http://lvivacademy.com/
vidavnitstvo_1/visnyk15/fail/Grojsman.
pdf.
10. Бережний В. О. Сучасні концепції
публічного управління. Актуальні проб-
леми державного управління. Харків,
2013. № 2. С. 31–38.
11. Реформа децентралізації. Єди-
ний веб-портал органів виконавчої влади
України. URL: https://www.kmu.gov.ua/
diyalnist/reformi/efektivne-vryadu
vannya/reforma-decentralizaciyi.
12. Про внесення змін до деяких зако-
нів України щодо визначення територій
та адміністративних центрів тери-
торіальних громад : Закон України від
16.04.2020 р. № 562-IX. Відомості Верхов-
ної Ради України. 2020. № 35. Ст. 259.
13. Завершення реформи децентра-
лізації залежить від актуалізації зако-
нодавства України. Єдиний веб-пор-
тал органів виконавчої влади України.
URL: https://www.kmu.gov.ua/news/
oleksij-chernishov-zavershennya-reformidecentralizaciyi-
zalezhit-vid-aktualizaciyizakonodavstva-
ukrayini.