ПРАВОВІ ВИМОГИ ДО ДЕРЖАВНОЇ ДОПОМОГИ В АВІАЦІЙНІЙ ГАЛУЗІ

ІСТОРІЯ І СУЧАСНІСТЬ

  • О. Григоров Київський національний університет імені Тараса Шевченка
Keywords: state aid, state subsidies, ICAO, standard and recommended practice, EU, WTO, COVID‑19 pandemic

Abstract

Grygorov O. Legal requirements
for state aid in the aviation
industry: history and present
The article analyzes the legal
requirements for state aid in the
aviation industry, starting with
the practice of state subsidies for
air transportation and aircraft
construction in countries such as
France, Great Britain and Germany
in the 20s and 30s of the last century.
After the 1944 Chicago Convention
on International Civil Aviation has
entered into force, the International
Civil Aviation Organization (ICAO)
became the main moderator of the
principles and standards of state
aviation policy.
It is established that ICAO’s
activities are aimed at eliminating
different interpretations of the
content and direction of state aid
in the field of air transport in the
legislative practice of ICAO member
states. Attention is focused on the
existence of different interpretations
of the concept of state aid (subsidies)
in the law of the European Union
(EU) and the law of the World
Trade Organization (WTO), which
further complicates the development
of consensual legal qualification of
state aid to aviation entities. The need
to develop and implement universal
principles and standards of state aid
in the field of aviation is also due
to the very diverse legal framework
for regulating this range of state
economic policy in the legislation of
ICAO member states.
The article consistently examines
the main stages of ICAO’s work on
the formation of general approaches
to the provision of state aid in the
field of aviation. The main ICAO
recommendations on the legal
regulation of state support for
national air carriers and other air
service providers are analyzed.
The study also analyzes the
current cooperation between ICAO
and other international organizations,
such as the International
Labor Organization (ILO), the
International Air Transport Association
(IATA) on the formation of
the necessary common standards of
state aviation assistance during the
COVID‑19 pandemic.
Author concluded that a number
of ICAO recommendation documents
in this area are universal and basic
for the formation of modern legal
bases for state support of aviation
entities under the legislation of most
countries, and that Ukraine, as an
ICAO member state, should make full
use of existing developments in this
segment of civil aviation.

Author Biography

О. Григоров, Київський національний університет імені Тараса Шевченка

доктор юридичних наук, доцент,
доцент кафедри міжнародного права
Інституту міжнародних відносин

References

1. Григоров О. М. Міжнародно-пра-
вові засади регулювання відносин у
сфері цивільної авіації: становлення та
розвиток: монографія. Одеса : Фенікс,
2020. 440 с.
2. Гвайта Е.В. Воздушный транспорт
за границей и в России. Издание второе.
Государственное военное издательство.
Москва, 1924. 87 с.
3. Черников Д.О. Порівняльна харак-
теристика основних положень правил ЄС
та СОТ щодо державної допомоги (суб-
сидій) та господарювання. Вчені записки
ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: Дер-
жавне управління. Том 29 (68). № 3.
2018. С. 103–107.
4. Ліллємяє О.Е. Господарсько-правове
забезпечення державної допомоги суб’єк-
там господарювання : автореф. дис. …
канд юрид. наук : 12.00.04 – господарське
право і господарсько-процесуальне право.
Київ, 2017. 21 с.5. Конвенція про міжнародну
цивільну авіацію 1944 р. URL: https://
zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_
038#Text
6. Григоров О.М. Питання добросо-
вісної конкуренції в міжнародних пові-
тряних перевезеннях. Наукові читання,
присвячені пам’яті В.М. Корецького:
36 наук. праць. Київський ун-т права
НАН України. Київ : Видавництво Ліра-К,
2014. С. 14–16.
7. AtConf/6-WP/1. Всемирная ави-
атранспортная конференция. Шестое
совещание. Пересмотренная повестка
дня. 4 с. URL: https://www.icao.int/
M e e t i n g s / a t c o n f 6 / D o c u m e n t s /
WorkingPapers/ATConf6-wp001-rev_
ru.pdf
8. AtConf/6-WP/51. Основные прин-
ципы добросовестной конкуренции. 5 с.
URL: https://www.icao.int/Meetings/
atconf6/Documents/WorkingPapers/
ATConf6-wp051_ru.pdf
9. AtConf/6-WP/62. Добросовестная
конкуренция и сотрудничество в обла-
сти регулирования в авиационном сек-
торе. 5 с. URL: https://www.icao.int/
Meetings/atconf6/Documents/Working-
Papers/ATConf.6.WP.062.2.RU.pdf
10. A39-WP/1 Р/1 18/12/15. Пред-
варительная повестка дня 39-й сессии
Ассамблеи ИКАО. 15 с. URL: https://
www.icao.int/Meetings/a39/Documents/
WP/wp_001_ru.pdf
11. Отраслевая справка МОТ. COVID‑19
и гражданская авиация. 9 апреля
2020 г. 12 с. URL: https://www.ilo.org/
wcmsp5/groups/public/---ed_dialogue/---
s e c t o r/docume n t s/br i e f ingnote/
wcms_750491.pdf
12. Рабочий документ по пути вос-
становления отрасли после пандемии
COVID‑19. Европейское/Североатланти-
ческое бюро ИКАО. 10 c. URL: http://favt.
gov.ru/public/materials//3/d/4/1/
7/3d41735db17942eeba5bbbbbe6cdd696.pdf
13. Волосов Е.Н. Российские авиаком-
пании в условиях пандемии и экономи-
ческого кризиса: стратегия выживания.
Проблемы социально-экономического раз-
вития Сибири. 2020. № 4. С. 36–43.
14. Глобальная дорожная карта ИКАО
по внедрению рекомендаций и инструк-
тивных указаний Целевой группы Совета
ИКАО по восстановлению авиации (ЦГВА)
для возобновления, восстановления и
повышения устойчивости гражданской
авиации после вспышки COVID‑19 (Гло-
бальная дорожная карта внедрения).
32 с. URL: https://m.favt.gov.ru/public/
materials//8/c/7/2/3/8c72339536745d1
096578a31e41699ec.pdf
Published
2021-10-06