ПРАВОВІ ВИМОГИ ДО ДЕРЖАВНОЇ ДОПОМОГИ В АВІАЦІЙНІЙ ГАЛУЗІ

ІСТОРІЯ І СУЧАСНІСТЬ

  • О. Григоров Київський національний університет імені Тараса Шевченка
Ключові слова: державна допомога, державні субсидії, ІКАО, стан- дарт та рекомендована практика, ЄС, СОТ, пандемія COVID‑19

Анотація

У статті проаналізовано пра-
вові вимоги щодо державної допо-
моги в авіаційній галузі, починаючи
з практики державного субсидію-
вання повітряних перевезень та
літакобудування в таких краї-
нах, як Франція, Великобританія,
Німеччина в 20–30-х рр. минулого
століття. Після того, як у 1947 р.
Чиказька конвенція 1944 р. про між-
народну цивільну авіацію набула
чинності, основним модератором
принципів і стандартів політики
державної допомоги в авіаційній
сфері стала Міжнародна організа-
ція цивільної авіації (ІКАО).
Встановлено, що діяльність
ІКАО спрямована на усунення різ-
них трактувань змісту і спря-
мованості державної допомоги у
сфері авіаційного транспорту в
рамках законодавчої практики дер-
жав-членів ІКАО. Увагу акценто-
вано на наявності різних тракту-
вань поняття «державна допомога
(субсидія)» у праві Європейського
Союзу (ЄС) та у праві Світової
організації торгівлі (СОТ), що ще
більше ускладнює розробку консе-
суальної правової кваліфікації дер-
жавної допомоги суб’єктам авіа-
ційної діяльності. Необхідність
розроблення і впровадження уні-
версальних принципів та стандар-
тів державної допомоги в галузі
авіації обумовлена також вельми
різнорідною правовою базою регу-
лювання цього спектру державної
економічної політики в законодав-
стві держав-членів ІКАО.
У статті послідовно розглянуто
основні етапи діяльності ІКАО
щодо формування загальних підхо-
дів до надання державної допомоги
в галузі авіації. Проаналізовано
основні рекомендації ІКАО щодо
правового регулювання державної
підтримки національних авіапере-
візників та інших постачальників
авіаційних послуг.
У рамках дослідження проана-
лізовано також сучасну співпрацю
ІКАО з іншими міжнародними орга-
нізаціями, такими, як Міжнародна
організація праці (МОП), Міжна-
родна асоціація повітряного тран-
спорту (ІАТА) щодо формування
необхідних загальних стандартів
державної допомоги в авіаційній
галузі під час пандемії COVID‑19.
Автор дійшов висновку, що
низка рекомендаційних документів
ІКАО в цій сфері є універсальною
і базовою для формування сучас-
них правових основ державної під-
тримки суб’єктів авіаційної діяль-
ності в рамках законодавства
більшості держав світу. Україніяк державі-члену ІКАО слід повною
мірою скористатися наявними роз-
робками у цьому сегменті цивільної
авіації.

Біографія автора

О. Григоров, Київський національний університет імені Тараса Шевченка

доктор юридичних наук, доцент,
доцент кафедри міжнародного права
Інституту міжнародних відносин

Посилання

1. Григоров О. М. Міжнародно-пра-
вові засади регулювання відносин у
сфері цивільної авіації: становлення та
розвиток: монографія. Одеса : Фенікс,
2020. 440 с.
2. Гвайта Е.В. Воздушный транспорт
за границей и в России. Издание второе.
Государственное военное издательство.
Москва, 1924. 87 с.
3. Черников Д.О. Порівняльна харак-
теристика основних положень правил ЄС
та СОТ щодо державної допомоги (суб-
сидій) та господарювання. Вчені записки
ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: Дер-
жавне управління. Том 29 (68). № 3.
2018. С. 103–107.
4. Ліллємяє О.Е. Господарсько-правове
забезпечення державної допомоги суб’єк-
там господарювання : автореф. дис. …
канд юрид. наук : 12.00.04 – господарське
право і господарсько-процесуальне право.
Київ, 2017. 21 с.5. Конвенція про міжнародну
цивільну авіацію 1944 р. URL: https://
zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_
038#Text
6. Григоров О.М. Питання добросо-
вісної конкуренції в міжнародних пові-
тряних перевезеннях. Наукові читання,
присвячені пам’яті В.М. Корецького:
36 наук. праць. Київський ун-т права
НАН України. Київ : Видавництво Ліра-К,
2014. С. 14–16.
7. AtConf/6-WP/1. Всемирная ави-
атранспортная конференция. Шестое
совещание. Пересмотренная повестка
дня. 4 с. URL: https://www.icao.int/
M e e t i n g s / a t c o n f 6 / D o c u m e n t s /
WorkingPapers/ATConf6-wp001-rev_
ru.pdf
8. AtConf/6-WP/51. Основные прин-
ципы добросовестной конкуренции. 5 с.
URL: https://www.icao.int/Meetings/
atconf6/Documents/WorkingPapers/
ATConf6-wp051_ru.pdf
9. AtConf/6-WP/62. Добросовестная
конкуренция и сотрудничество в обла-
сти регулирования в авиационном сек-
торе. 5 с. URL: https://www.icao.int/
Meetings/atconf6/Documents/Working-
Papers/ATConf.6.WP.062.2.RU.pdf
10. A39-WP/1 Р/1 18/12/15. Пред-
варительная повестка дня 39-й сессии
Ассамблеи ИКАО. 15 с. URL: https://
www.icao.int/Meetings/a39/Documents/
WP/wp_001_ru.pdf
11. Отраслевая справка МОТ. COVID‑19
и гражданская авиация. 9 апреля
2020 г. 12 с. URL: https://www.ilo.org/
wcmsp5/groups/public/---ed_dialogue/---
s e c t o r/docume n t s/br i e f ingnote/
wcms_750491.pdf
12. Рабочий документ по пути вос-
становления отрасли после пандемии
COVID‑19. Европейское/Североатланти-
ческое бюро ИКАО. 10 c. URL: http://favt.
gov.ru/public/materials//3/d/4/1/
7/3d41735db17942eeba5bbbbbe6cdd696.pdf
13. Волосов Е.Н. Российские авиаком-
пании в условиях пандемии и экономи-
ческого кризиса: стратегия выживания.
Проблемы социально-экономического раз-
вития Сибири. 2020. № 4. С. 36–43.
14. Глобальная дорожная карта ИКАО
по внедрению рекомендаций и инструк-
тивных указаний Целевой группы Совета
ИКАО по восстановлению авиации (ЦГВА)
для возобновления, восстановления и
повышения устойчивости гражданской
авиации после вспышки COVID‑19 (Гло-
бальная дорожная карта внедрения).
32 с. URL: https://m.favt.gov.ru/public/
materials//8/c/7/2/3/8c72339536745d1
096578a31e41699ec.pdf
Опубліковано
2021-10-06
Розділ
Статті