ПРАВОВІ ВИМОГИ ДО ДЕРЖАВНОЇ ДОПОМОГИ В АВІАЦІЙНІЙ ГАЛУЗІ
ІСТОРІЯ І СУЧАСНІСТЬ
Анотація
У статті проаналізовано пра-
вові вимоги щодо державної допо-
моги в авіаційній галузі, починаючи
з практики державного субсидію-
вання повітряних перевезень та
літакобудування в таких краї-
нах, як Франція, Великобританія,
Німеччина в 20–30-х рр. минулого
століття. Після того, як у 1947 р.
Чиказька конвенція 1944 р. про між-
народну цивільну авіацію набула
чинності, основним модератором
принципів і стандартів політики
державної допомоги в авіаційній
сфері стала Міжнародна організа-
ція цивільної авіації (ІКАО).
Встановлено, що діяльність
ІКАО спрямована на усунення різ-
них трактувань змісту і спря-
мованості державної допомоги у
сфері авіаційного транспорту в
рамках законодавчої практики дер-
жав-членів ІКАО. Увагу акценто-
вано на наявності різних тракту-
вань поняття «державна допомога
(субсидія)» у праві Європейського
Союзу (ЄС) та у праві Світової
організації торгівлі (СОТ), що ще
більше ускладнює розробку консе-
суальної правової кваліфікації дер-
жавної допомоги суб’єктам авіа-
ційної діяльності. Необхідність
розроблення і впровадження уні-
версальних принципів та стандар-
тів державної допомоги в галузі
авіації обумовлена також вельми
різнорідною правовою базою регу-
лювання цього спектру державної
економічної політики в законодав-
стві держав-членів ІКАО.
У статті послідовно розглянуто
основні етапи діяльності ІКАО
щодо формування загальних підхо-
дів до надання державної допомоги
в галузі авіації. Проаналізовано
основні рекомендації ІКАО щодо
правового регулювання державної
підтримки національних авіапере-
візників та інших постачальників
авіаційних послуг.
У рамках дослідження проана-
лізовано також сучасну співпрацю
ІКАО з іншими міжнародними орга-
нізаціями, такими, як Міжнародна
організація праці (МОП), Міжна-
родна асоціація повітряного тран-
спорту (ІАТА) щодо формування
необхідних загальних стандартів
державної допомоги в авіаційній
галузі під час пандемії COVID‑19.
Автор дійшов висновку, що
низка рекомендаційних документів
ІКАО в цій сфері є універсальною
і базовою для формування сучас-
них правових основ державної під-
тримки суб’єктів авіаційної діяль-
ності в рамках законодавства
більшості держав світу. Україніяк державі-члену ІКАО слід повною
мірою скористатися наявними роз-
робками у цьому сегменті цивільної
авіації.
Посилання
вові засади регулювання відносин у
сфері цивільної авіації: становлення та
розвиток: монографія. Одеса : Фенікс,
2020. 440 с.
2. Гвайта Е.В. Воздушный транспорт
за границей и в России. Издание второе.
Государственное военное издательство.
Москва, 1924. 87 с.
3. Черников Д.О. Порівняльна харак-
теристика основних положень правил ЄС
та СОТ щодо державної допомоги (суб-
сидій) та господарювання. Вчені записки
ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: Дер-
жавне управління. Том 29 (68). № 3.
2018. С. 103–107.
4. Ліллємяє О.Е. Господарсько-правове
забезпечення державної допомоги суб’єк-
там господарювання : автореф. дис. …
канд юрид. наук : 12.00.04 – господарське
право і господарсько-процесуальне право.
Київ, 2017. 21 с.5. Конвенція про міжнародну
цивільну авіацію 1944 р. URL: https://
zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_
038#Text
6. Григоров О.М. Питання добросо-
вісної конкуренції в міжнародних пові-
тряних перевезеннях. Наукові читання,
присвячені пам’яті В.М. Корецького:
36 наук. праць. Київський ун-т права
НАН України. Київ : Видавництво Ліра-К,
2014. С. 14–16.
7. AtConf/6-WP/1. Всемирная ави-
атранспортная конференция. Шестое
совещание. Пересмотренная повестка
дня. 4 с. URL: https://www.icao.int/
M e e t i n g s / a t c o n f 6 / D o c u m e n t s /
WorkingPapers/ATConf6-wp001-rev_
ru.pdf
8. AtConf/6-WP/51. Основные прин-
ципы добросовестной конкуренции. 5 с.
URL: https://www.icao.int/Meetings/
atconf6/Documents/WorkingPapers/
ATConf6-wp051_ru.pdf
9. AtConf/6-WP/62. Добросовестная
конкуренция и сотрудничество в обла-
сти регулирования в авиационном сек-
торе. 5 с. URL: https://www.icao.int/
Meetings/atconf6/Documents/Working-
Papers/ATConf.6.WP.062.2.RU.pdf
10. A39-WP/1 Р/1 18/12/15. Пред-
варительная повестка дня 39-й сессии
Ассамблеи ИКАО. 15 с. URL: https://
www.icao.int/Meetings/a39/Documents/
WP/wp_001_ru.pdf
11. Отраслевая справка МОТ. COVID‑19
и гражданская авиация. 9 апреля
2020 г. 12 с. URL: https://www.ilo.org/
wcmsp5/groups/public/---ed_dialogue/---
s e c t o r/docume n t s/br i e f ingnote/
wcms_750491.pdf
12. Рабочий документ по пути вос-
становления отрасли после пандемии
COVID‑19. Европейское/Североатланти-
ческое бюро ИКАО. 10 c. URL: http://favt.
gov.ru/public/materials//3/d/4/1/
7/3d41735db17942eeba5bbbbbe6cdd696.pdf
13. Волосов Е.Н. Российские авиаком-
пании в условиях пандемии и экономи-
ческого кризиса: стратегия выживания.
Проблемы социально-экономического раз-
вития Сибири. 2020. № 4. С. 36–43.
14. Глобальная дорожная карта ИКАО
по внедрению рекомендаций и инструк-
тивных указаний Целевой группы Совета
ИКАО по восстановлению авиации (ЦГВА)
для возобновления, восстановления и
повышения устойчивости гражданской
авиации после вспышки COVID‑19 (Гло-
бальная дорожная карта внедрения).
32 с. URL: https://m.favt.gov.ru/public/
materials//8/c/7/2/3/8c72339536745d1
096578a31e41699ec.pdf