ГРАДАЦІЯ ЮРИДИЧНИХ ОСІБ ПУБЛІЧНОГО ПРАВА
Анотація
Статтю присвячено висвіт-
ленню питань, пов’язаних із визна-
ченням поняття «юридична особа
публічного права», виокремлення
видів юридичних осіб публічного
права; визначення критеріїв, за
допомогою яких може здійсню-
ватися градація юридичних осіб
публічного права.
Звернуто увагу на те, що,
незважаючи на доволі широке
застосування в національному
законодавстві терміну «юридичні
особи публічного права», відсутнє
його тлумачення на нормативному
рівні. Доведено, що деякі ознаки,
які детермінують можливість
отримання статусу юридичної
особи публічного права, визначено в
окремих положеннях законів, інших
нормативно-правових актах та
роз’ясненнях компетентних дер-
жавних органів. Водночас критерії
поділу юридичних осіб публічного
права на види не досить визначені
в чинному законодавстві.
Запропоновано авторське визна-
чення юридичної особи публічного
права як організації, утвореної на
підставі розпорядчого акту Прези-
дента України, органу державної
влади, органу влади Автономної
Республіки Крим або органу міс-
цевого самоврядування відповідно
до норм публічного права з метою
виконання переважно функцій дер-
жави або місцевого самоврядування.Обґрунтовано, що метою функ-
ціонування інституту юридичних
осіб публічного права є необхідність
визначення правового становища
юридичних осіб публічного права як
учасників правовідносин, зокрема
виокремлення структурних елемен-
тів адміністративно-правового ста-
тусу; визначення порядку створення,
особливостей функціонування і при-
пинення; встановлення меж правоз-
датності і дієздатності та інші.Зазначено, що градація юри-
дичних осіб публічного права
може бути здійснена на підставі
таких критеріїв, як: 1) підстави
створення; 2) територія функ-
ціонування; 3) підпорядкованість
суб’єкту публічної влади; 4) вид
виконуваних функцій держави або
місцевого самоврядування тощо.
Звернуто увагу на практичне
значення класифікації юридичних
осіб публічного права залежно від
підстави їх створення на такі
групи: 1) ті, що створені на під-
ставі розпорядчого акту Прези-
дента України; 2) ті, що створені
на підставі розпорядчого акту
органу державної влади; 3) ті, що
створені на підставі розпорядчого
акту органу влади Автономної Рес-
публіки Крим; 4) ті, що створені на
підставі розпорядчого акту органу
місцевого самоврядування.
Доведено, що вищезазначена
градація юридичних осіб публічного
права опосередковує специфіку їх
підпорядкування та підзвітності,
а також територію функціону-
вання (загальнодержавного або
муніципального значення). Внас-
лідок цього можна виокремити
юридичні особи публічного права,
засновані на загальнодержавному
рівні (на підставі розпорядчого
акту Президента України, органу
державної влади) та юридичні
особи публічного права, засновані
на муніципальному рівні (на під-
ставі розпорядчого акту органувлади Автономної Республіки Крим,
органу місцевого самоврядування).
Посилання
України від 16 січня 2003 р. № 435-
IV. Дата оновлення: 01.01.2021р. URL:
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/
435-15#Text/.
2. Щодо застосування антикоруп-
ційного законодавства: лист Мініс-
терства юстиції України від
11.03.2014 р. № 1050-0-4-14-1111 URL:
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/
v1050323-14#Text.
3. Методичні рекомендації «Запобі-
гання і протидія корупції в державних
органах та органах місцевого самовря-
дування» : методичні рекомендації Мініс-
терства юстиції України від 16.10.2013 р.
URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/
show/n0020323-13/card2#Card.
4. Проблемні питання застосування
Закону України «Про засади запобігання
і протидії корупції» : роз’яснення Мініс-
терства юстиції України від 10.07.2012 р.
URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/
show/n0026323-12#Text.
5. Про доповнення до інформацій-
ного листа Вищого спеціалізованого
суду України з розгляду цивільних і
кримінальних справ від 15.11.2012 р.
№ 223-1679/0/4-12 «Про деякі питання
здійснення кримінального провадження
на підставі угод» : лист Вищого спе-
ціалізованого суду України з розгляду
цивільних і кримінальних справ від
05.04.2013 р. № 223-558/0/4-13. URL:
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/
v0223740-13#n7.
6. Посикалюк О.О. До питання про
поняття юридичної особи публічного
права, Університетські наукові записки,
2015, № 1 (53). С. 46–59.
7. Словник іншомовних слів. URL:
https://www.jnsm.com.ua/cgi-bin/u/
book/sis.pl?Qry=%CA%EB%E0%F1%E8
%F4%B3%EA%E0%F6%B3%FF
8. Класифікація // Юридична енци-
клопедія : [у 6 т.] / ред. кол. Ю. С. Шем-
шученко (відп. ред.) [та ін.]. Київ : Укра-
їнська енциклопедія ім. М. П. Бажана,
2001. Т. 3 : К.М. 792 с. ISBN 966-7492-03-6.
9. Порядок розроблення національних
класифікаторів: наказ Мінекономроз-
витку України від 11.01.2018 р. № 17 URL:
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/
z0124-18#Text.
10. Господарський кодекс України :
Закон України від 16.01.2003 р. № 436-IV
URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/
show/436-15#Text
11. Про місцеві державні адміністра-
ції : Закон України від 09.04.1999 р.
№ 586-XIV. URL: https://zakon.rada.gov.
ua/laws/show/586-14#Text
12. Мацелик Т.О. Функції органів
виконавчої влади: окремі питання. Нау-
ковий вісник КНУВС. 2010. № 1. С. 54–61.