НОВАЦІЇ БЮДЖЕТНОГО ЗАКОНОДАВСТВА УКРАЇНИ В КОНТЕКСТІ ФІНАНСОВО-ПРАВОВОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЄДИНОГО МЕДИЧНОГО ПРОСТОРУ

  • І. Криницький
Ключові слова: єдиний медичний простір, фінансово-правове регулювання, бюджетне законодавство, закон про Державний бюджет України на конкретний рік, Програма медичних гарантій

Анотація

 

Стаття присвячена аналізу трансформацій бюджетного законодавства України, що відбулися в останні роки, у розрізі фінансово-правового забезпечення єдиного медичного простору. Здійснено пошук ефективних векторів зниження його колізійності, шляхів комплексного вирішення наявних проблемних моментів. Констатовано, що негативні та позитивні аспекти новацій із забезпечення формування й функціонування єдиного медичного простору, запроваджених Законом України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» досі не були предметом окремого фінансово-правового дослідження. Встановлено три ідентичні позиції «Прикінцевих положень» Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» та Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік», які у своїй сукупності ускладнюють проведення медичної реформи (зупиняють на 2020–2021 роки дію абз. 1 та 2 ч. 5 ст. 4, а також абз. 2 ч. 3 ст. 10 Закону України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення»). Наведені зміни не тільки знижують рівень «гарантування гарантій», але й досягається це за рахунок порушення вимог чинного законодавства. Аргументується потреба в невідкладному нівелюванні окресленого «обмежувального» механізму. Компенсатором наведених негативних факторів та каналом впровадження принципів, сталих правил і норм, що напрацьовані в ЄС до національної правової системи може стати перехід до трьохланкової моделі фінансового законодавства через введення кодифікованого акту додаткового (середнього) рівня – Основ фінансового законодавства України (як конституційного закону). До специфіки такого перспективного різновиду законів варто віднести:

 а) визначення їх у такій якості в Основному Законі;

б) особливий порядок прийняття;

в) особливе місце в ієрархії законодавчих актів;

г) специфічне змістовне наповнення.

Впровадження моделі фінансового законодавства призведе до балансування та стабільності законодавчого масиву, диференціації його за юридичною силою та, зрештою, до суттєвого зменшення рівня суб’єктного протистояння. Обґрунтовується доцільність переформатування в конституційний закон і Основ законодавства України про охорону здоров’я.

 

Біографія автора

І. Криницький

 доктор юридичних наук, професор,старший науковий співробітник, директор

Посилання

1. Конституція України. Відомості Верховної Ради України (ВВР). 1996.№ 30. Ст. 141.
2. Стеценко С.Г. Медична реформа в Україні: право, політика, мораль. Публічне право. 2017. № 4. С. 57–61.
3. Бабінцева Л.Ю. Теоретико-методологічне обґрунтування інформаційного моніторингу фармацевтичного ринку в системі охорони здоров’я : дис. … докт. біол. наук : 14.03.11. Київ, 2015. 279 с.
4. Бєлікова І.В. Єдиний медичний інформаційний простір як основа якісного управління галуззю. Актуальні проблеми сучасної медицини. 2012. Том 12. Вип. 3. С. 170–173.
5. Назірова Т.О., Костенко О.Б. Огляд моделей розвитку eHealth та наявних медичних інформаційних систем. Проблеми створення єдиного медико-інформаційного простору. Науковий вісник НЛТУ України. 2017. Вип. 27(10). С. 151–155.
6. Банчук М.В. Формування єдиного медичного освітнього простору ВМ(Ф)НЗ України в контексті загальноєвропейської стратегії: інформаційний підхід. Медична інформатика та інженерія.2009. № 1. С. 4–7.
7. Вороненко Ю.В., Мінцер О.П. Єдиний медичний (фармацевтичний) освітній простір – стратегія, регіональні та локальні рішення. Медична освіта. 2015.№ 2. С. 86–88.
8. Гладун З.С. Адміністративно-правове регулювання охорони здоров’я населення в Україні : монографія. Київ :Юрінком Інтер, 2007. 720 с.
9. Державна політика з охорони громадського здоров’я в Україні : навч. посібник / за ред. І.М. Солоненка, Л.І. Жаліло. Київ : Вид-во НАДУ, 2004. с.
10. Майданик Р. Єдиний медичний простір як ключовий стандарт прав людини і юридичний виклик у сфері охорони здоров’я України. Медичне право. 2013. № 1. С. 33–42.
11. Голос України від 13 грудня 2019 р.№ 239–240.
12. Відомості Верховної Ради (ВВР).2021. № 16. Ст. 144.
13. Відомості Верховної Ради (ВВР).2018. № 5. Ст. 31.
14. Відомості Верховної Ради (ВВР).1993. № 4. Ст. 19.
15. Відомості Верховної Ради (ВВР).2019. № 2. Ст. 9.
16. Офіційний вісник України. 2007. № 52. Стор. 138. Ст. 2132. Код акту 40412/2007.
17. Офіційний вісник України. 2008. № 38. Стор. 22. Ст. 1272. Код акту 43177/2008.
18. Солдатенко Оксана. Сучасний стан правового регулювання фінансування сфери охорони здоров’я України. Підприємництво, господарство і право. 2018. № 2. С. 142–147.
Опубліковано
2022-02-16
Розділ
Статті