ПРАВОВІ ПРОЦЕДУРИ У ПУБЛІЧНОМУ АДМІНІСТРУВАННІ
Анотація
У статті розкрито сутність правових процедур у публічному адмініструванні (адміністративних процедур). Проведено їх відмежування від адміністративного процесу як форми реалізації правосуддя. Наголошено, що реалізація правових форм (інструментів) публічного адміністрування в переважній більшості випадків відбувається через процедурні правовідносини. Підкреслено важливість процедурної форми за умови певної «депроцесуалізації» публічного адміністрування в умовах його діджиталізації. Розкрито детермінацію диференціації процедурної форми публічного адміністрування. Запропоновано підхід до розуміння адміністративно-процедурного права як інституту адміністративного права, що включає загальні норми та правила, які стосуються усього масиву або більшості адміністративних процедур. Констатовано, що адміністративно-процедурне право знаходиться на даний час лише у стадії формування. Враховуючи вищезазначене, адміністративні процедури розглядаються як інтегративна, синтетична категорія, що сформована внаслідок взаємодії ознак складових системи відносно самостійних процедурних інститутів. Запропоновано розуміння адміністративних процедур як визначеного правом порядку реалізації правових форм публічного адміністрування. Визначено їх наступні характерні ознаки:
1) пов’язані з таким особливим різновидом публічно-владної діяльності, як публічне адміністрування;
2) є формою внутрішньої організації (буття) публічного адміністрування, що спрямована на реалізацію правових форм, як зовнішнього результату владного впливу;
3) встановлюють найбільш оптимальні моделі діяльності суб’єктів публічного адміністрування;
4) виступають гарантією належної реалізації повноважень суб’єктів публічного адміністрування та дотримання прав невладних суб’єктів, інтересів яких стосуватиметься реалізація таких повноважень;
5) впорядковують як нормативне регулювання суспільних відносин з боку публічної адміністрації, так і вирішення численних адміністративних справ;
6) забезпечують як зовнішньотак і внутрішньо організаційну діяльність (адміністративний менеджмент) суб’єктів публічної адміністрації;
7) є відмінними як за змістом так і за деталізацією залежно від специфіки тих питань, для вирішення яких вони встановлені;
8) визначаються здебільшого нормами адміністративного права.
Посилання
2. Писаренко Н.Б. Засади адміністративного судочинства (сучасний український контекст) : монографія / Н.Б. Писаренко. Харків : Право, 2019. 248 с.
3. Корфъ С.А. Административная юстицiя въ Россіи. Книга вторая : Очеркъ дiьйствущаго законодательства. Книга третья : Очерк теорiи административной юстицiи / С.А. Корфъ. С.-Петербургъ :Типографiя Тренке и Фюсно, 1910. 507 с.
4. Байтин М.И., Яковенко О.В. Теоретические вопросы правовой процедуры. // Журнал российского права. 2000. № 8. С. 93–102.
5. Протасов В.Н. Юридическая процедура. М. : Юридическая литература,1991. 79 с.
6. Бойко І.В. Адміністративна процедура : конспект лекцій / І.В. Бойко,О.Т. Зима, О.М. Соловйова ; за заг. ред. І.В. Бойко. Харків : Право, 2017. 132 с.
7. Адміністративна процедура та адміністративні послуги. Зарубіжний досвід і пропозиції для України / Автор-упорядник В.П. Тимощук. К. : Факт, 2003. 496 с.
8. Козачук Д.А. Заохочувальні адміністративні процедури : дис. ... канд. юрид. наук : 12.00.07. Одеса, 2010. 202 с.
9. Фоміч Г.Ю. Адміністративні процедури у публічній службі України : дис. ...канд. юрид. наук : 12.00.07. Одеса, 2010. 224 с.
10. Большакова О.В., Закаленко О.В. Класифікація як метод наукового дослідження адміністративних процедур: поняття, мета, застосування. JURIS EUROPENSIS SCIENTIA. 2021. Вип. 3. С. 61–66.
11. Школик А.М. Адміністративно-процедурне законодавство та його систематизація : монографія / А.М. Школик. Одеса : Видавничий дім «Гельветика», 2020. 306 с.
12. Пуделька Й. Порівняльно-правовий аналіз адміністративних процедур при вирішенні податкових спорів (на прикладі Німеччини та України) : дис. ... доктора філософії за спеціальністю 081 «Право». Харків, 2020. 206 с.