ОПОДАТКУВАННЯ ВІРТУАЛЬНИХ АКТИВІВ В УКРАЇНІ ТА СВІТІ
Анотація
Стаття присвячена висвітленню питання особливостей оподаткування віртуальних активів в Україні та світі. Було досліджено ряд чинних нормативно-правових актів та законопроєктів, пов’язаних зі встановлення правового режиму віртуальних активів в Україні. Автор наголошує, що найбільш актуальним з точки зору доктринального дослідження є Проєкт Закону України «Про віртуальні активи» № 3637, прийнятий у другому читання, однак ветований Президентом України. Автором було ґрунтовно проаналізовано не лише нормативно-правові акти у сфері оподаткування віртуальних активів, а й правозастосовні акти податкових органів, зокрема індивідуальні податкові консультації. Розглянуто позицію контролюючих органів щодо оподаткування операцій з віртуальними валютами на підставі індивідуальних податкових консультацій. Автор окремо звернув увагу на понятійно-категоріальний апарат, запропонований рядом законопроєктів та присутній у чинних нормативно-правових актах. З огляду на важливий характер та практичну значимість оподаткування віртуальних активів для податкової системи України було розглянуто зарубіжні підходи до врегулювання аналогічних операцій. Автор зазначає, що Швеція не має заборон на використання або торгівлю віртуальними валютами, однак, якщо криптокомпанія пропонує послуги, де віртуальні валюти виступають засобами платежу, то така юридична особа зобов’язана зареєструватися як фінансова установа в управлінні фінансового та страхового нагляду Швеції. Було наголошено на тому, що естонське законодавство щодо криптобізнесу найсуворіше з незабороненого, однак прозорість та чіткість законодавчих приписів перетворила Естонію в одне з найпривабливіших місць для реєстрації криптостартапів. Азіатсько-Тихоокеанський регіон залишається одним із найсуперечливіших у сфері регулювання віртуальних валют як «революційного» явища, за винятком Японії. Автором було проаналізовано ставки податків на оподаткування операцій з віртуальними активами в Японії, Ізраїлі, США та інших країнах. Як висновок, автор зазначає, що зареєстровані проєкти законів України у першу чергу, повинні подолати проблематику, що пов’язана із термінологічною визначеністю.
Посилання
07.12.2021).
2. Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення : Закон України від 6 грудня 2019 р. № 361-ІХ / Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/
laws/show/361-20#Text (дата звернення: 07.12.2021).
3. Проєкт Закону «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо оподаткування операцій з криптоактивами» № 2461 URL: http://surl.li/awymq (дата звернення: 07.12.2021).
4. Report on the rule of law. Adopted by the Venice Commission at its 86th plenary session (Venice, 25–26 March 2011). URL: http://surl.li/aqjdv (дата звернення: 07.12.2021).
5. Індивідуальна податкова консультація № 4928/ІПК/99-00-04-05-03-06 від 02.12.2020. URL: https://cabinet.tax.gov.ua/registers/ipk (дата звернення:07.12.2021).
6. Індивідуальна податкова консультація № 282/К/99-99-13-01-02-14/ ІПК від 25.01.2019. URL:
https://cabinet.tax.gov.ua/registers/ipk(дата звернення: 07.12.2021).
7. Judgment of the Court (Fifth Chamber) Skatteverket v David Hedqvist (Case C-264/14). URL: http://surl.li/awykw (дата звернення: 07.12.2021).
8. НТД объясняет: как платить налоги с криптовалюты? URL: https://www.emta.ee/ru/novosti/
ntd-obyasnyaet-kak-platit-nalogiskriptovalyuty(дата звернення:07.12.2021).
9. Jon Southurst. Singapore Government:This is How We Intend to Tax Bitcoin. URL:https://www.coindesk.com/singaporegovernmenthow-we-intend-tax-bitcoin(дата звернення: 07.12.2021).
10. A Guide to digital token offerings.URL: https://www.mas.gov.sg/regulation/explainers/a-guide-to-digital-token-offerings(дата звернення: 07.12.2021).
11. Payment Services Act of Japan.URL: http://surl.li/axevq (дата звернення: 07.12.2021).
12. Израиль вводит налоги на криптовалюты, потому что это не платёжное средство. URL: http://surl.li/axewk (дата звернення: 07.12.2021).