ПРАВОВІ АСПЕКТИ ПЕРЕДАЧІ В БЕРБОУТ-ЧАРТЕР МОРСЬКИХ СУДЕН, ЩО ПЛАВАЮТЬ ПІД ПРАПОРОМ УКРАЇНИ

  • О. Балобанов
  • А. Пальченко
Ключові слова: проформа, бербоут, чартер, морське судно, договір, фрахтувальник, фрахтівник

Анотація

У статті розглядаються питання, що стосуються правових аспектів передачі в бербоут-чартер морських суден, які плавають під прапором України. Бербоут-чартер як договір, за яким судновласник зобов’язується передати фрахтувальнику судно на певний час за обумовлену плату (фрахт) з метою торговельного мореплавання, судно передається у фрахт без спорядження та не укомплектовано екіпажом. У міжнародному морському бізнесі найчастіше застосовується стандартний бербоутний чартер проформи «Беркон-89». Проформа контракту «Беркон-89» чітко регламентує взаємні обов’язки та права первинного (оригінального) судновласника та фрахтувальника, який на період дії контракту стає вторинним судновласником. Сторони мають право самостійно, за взаємною згодою вносити у типову проформу контракту ті чи інші зміни та доповнення. Визначається відмінність тайм-чартеру, як суто орендного договору, від бербоут-чартера. У період дії тайм-чартеру відфрахтоване судно продовжує залишатися внесеним до Державного суднового Реєстру України та, відповідно, продовжує експлуатуватися під прапором України та нести свою колишню назву. На відміну від тайм-чартеру, бербоут-чартер передбачає обов’язок первинного судновласника передати фрахтувальнику судно в морехідному стані, що має необхідні реєстрові документи та відповідає встановленому класу Реєстру. У період дії бербоут-чартера обов’язок підтримувати судно, його механізми та обладнання у належному технічному стані, постачати судно необхідними змінно-запасними частинами, проводити необхідні ремонти лежить на фрахтувальнику. Незалежно від укладання фрахтувальником договору суборенди повністю відповідальним за належне виконання бербоут-чартера перед первинним судновласником є фрахтувальник. Аналіз проформ чартерів при укладанні договорів фрахтування морського судна.

Біографії авторів

О. Балобанов

кандидат юридичних наук, професор кафедри морського права

А. Пальченко

старший викладач кафедри морського права

Посилання

1. Кодекс торгового мореплавства України: Закон України від 23.05.1995 р. // Відомості Верховної Ради України. 1993. № 47.
2. Постанова Кабінету Міністрів України від 26.09.1997 р. N 1069Про затвердження Порядку ведення Державного суднового реєстру України і Суднової книги України URL:ht tps://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1069-97-п#Text
3. Фрахтование судов и демередж. / A.A.-A. Ницевич, H.B. Мельников, H.B. Мирошниченко, A.B. Скоробогатов,
B.П. Лебедев ; под ред. Х.Б. Мирошниченко. Одесса : Фeнiкc, 2013. 112 c.
4. Ярмолович П.П. Фрахтування морських суден : Конспект лекцій. Одеса : Видавінформ OHMA, 2007. 160 c.
5. Гецимко О.Д. Особливості договору морського чартеру. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія «Юридичні науки». 2014. № 807. C. 180–186.
6. Мирошниченко H. Канцелирование чартера / H. Мирошниченко, Д. 3aгopoднюк. Морское Страхование. 2013.URL: http://interlegal.com.ua/ru/publikacii/kancelirovanie-chartera/
7. Вплив перевантаження. Вплив проектних пропозицій Monalisa на окремі аспекти чартерних партій та договорів морського перевезення.2014. URL: http://monalisaproject.eu/wp-content/uploads/Monalisa-Impact-onaffreight- 2014.pdf
8. Шемякін О.М. Міжнародне приватне морське право. Одеса : ЛАТСТАР, 2017.
9. Мирошниченко Н., Загороднюк Д. Тайм-чартер: положения, касающиеся вывода судна из аренды (off-hire) Часть 2. URL: https://interlegal.com.ua/ru/publikacii/off-hire-2/
Опубліковано
2022-02-16
Розділ
Статті