ПРАВОВІ АСПЕКТИ ПЕРЕДАЧІ В БЕРБОУТ-ЧАРТЕР МОРСЬКИХ СУДЕН, ЩО ПЛАВАЮТЬ ПІД ПРАПОРОМ УКРАЇНИ

  • О. Балобанов
  • А. Пальченко
Keywords: proforma, bareboat, charter, sea vessel, contract, charterer

Abstract

Balobanov О., Palchenko А. Legal aspects of transfer to bareboat charter of seagoing vessels flying the flag of Ukraine This scientific article deals with issues related to the legal aspects of the transfer of seagoing vessels in a boat charter, flying the flag of Ukraine. Bareboat charter as a contract under which the shipowner undertakes to transfer the vessel to the charterer for a certain period of time for a specified fee (freight) for the purpose of merchant shipping, the vessel is transferred to freight without equipment and not equipped with a crew. In the international maritime business, the standard bareboat charter proforma “Berkon-89” is most often used. The proforma contract “Berkon-89” clearly regulates the mutual obligations and rights of the primary (original) shipowner and the charterer, who for the period of the contract becomes the secondary shipowner. The parties have the right to make certain changes and additions to the standard proforma of the contract independently, by mutual consent. The difference between a time charter, as a purely lease agreement, and a bareboat charter is determined. During the time charter period, the chartered vessel continues to be entered in the State Ship Register of Ukraine and, accordingly, continues to operate under the flag of Ukraine and to bear its former name. Unlike a time charter, a bareboat charter provides for the obligation of the original shipowner to transfer to the charterer a vessel in seaworthy condition, which has the necessary register documents and corresponds to the established class of the Register. During the period of bareboat charter, the obligation to maintain the vessel, its mechanisms and equipment in proper technical condition, to supply the vessel with the necessary replacement parts, to carry out the necessary repairs lies with the charterer. Irrespective of the conclusion of the sublease agreement by the charterer, the charterer is fully responsible for the proper execution of the bareboat charter before the primary shipowner. Analysis of pro forma charters when concluding chartering contracts for a seagoing vessel

Author Biographies

О. Балобанов

кандидат юридичних наук, професор кафедри морського права

А. Пальченко

старший викладач кафедри морського права

References

1. Кодекс торгового мореплавства України: Закон України від 23.05.1995 р. // Відомості Верховної Ради України. 1993. № 47.
2. Постанова Кабінету Міністрів України від 26.09.1997 р. N 1069Про затвердження Порядку ведення Державного суднового реєстру України і Суднової книги України URL:ht tps://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1069-97-п#Text
3. Фрахтование судов и демередж. / A.A.-A. Ницевич, H.B. Мельников, H.B. Мирошниченко, A.B. Скоробогатов,
B.П. Лебедев ; под ред. Х.Б. Мирошниченко. Одесса : Фeнiкc, 2013. 112 c.
4. Ярмолович П.П. Фрахтування морських суден : Конспект лекцій. Одеса : Видавінформ OHMA, 2007. 160 c.
5. Гецимко О.Д. Особливості договору морського чартеру. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія «Юридичні науки». 2014. № 807. C. 180–186.
6. Мирошниченко H. Канцелирование чартера / H. Мирошниченко, Д. 3aгopoднюк. Морское Страхование. 2013.URL: http://interlegal.com.ua/ru/publikacii/kancelirovanie-chartera/
7. Вплив перевантаження. Вплив проектних пропозицій Monalisa на окремі аспекти чартерних партій та договорів морського перевезення.2014. URL: http://monalisaproject.eu/wp-content/uploads/Monalisa-Impact-onaffreight- 2014.pdf
8. Шемякін О.М. Міжнародне приватне морське право. Одеса : ЛАТСТАР, 2017.
9. Мирошниченко Н., Загороднюк Д. Тайм-чартер: положения, касающиеся вывода судна из аренды (off-hire) Часть 2. URL: https://interlegal.com.ua/ru/publikacii/off-hire-2/
Published
2022-02-16