ПУБЛІЧНЕ АДМІНІСТРУВАННЯ СУДЕН У ПОРТАХ. МІЖНАРОДНИЙ АСПЕКТ

  • А. Сурілова
Ключові слова: Конвенція FAL, Додаток 2016, міжнародні стандарти, оформлення суден, порт

Анотація

Для українських дослідників і звичайних громадян болючими є питання, пов’язані з функціонуванням морських портів. Час від часу ми отримуємо новини про те, що перевалка вантажів критично зменшилася, портова інфраструктура знаходиться в занедбаному стані, працівники порту не отримують зарплатню і так далі. Це слугує чинником того, що порти перебувають на особливому місці в об’єктиві сучасних правових досліджень, адже саме право насамперед покликане врегулювати такі проблеми, створивши безпечний юридичний та економічний простір із прозорими правилами гри для бізнесу, який буде розвивати порти в Україні. Однак порти неможливо собі уявити без морського транспорту. Саме тому з урахуванням прагнення України до діяльності у сфері морського транспорту, яка заснована на найкращих міжнародних практиках, у статті досліджено питання міжнародних стандартів щодо оформлення суден у порту. Головним чином було проаналізовано зміст Конвенції про полегшення міжнародного морського судноплавства 1965 року. Звертається увага на те, що з 2016 року діє остання версія Додатку до Конвенції. Вона містить перелік стандартів і рекомендацій (рекомендованої практики), яка безпосередньо стосується предмету дослідження. У результаті дослідження було з’ясовано, що нова версія Додатку містить перелік нововведень, основними з яких є перехід документообігу на електронну форму, а це є позитивним аспектом змін, внесених до Додатка до Конвенції. Разом із цим перелік документів, які вимагає портова влада, було розширено з 8 до 12 одиниць. Зокрема, окрім таких документів, як загальна декларація, декларація про вантаж, про суднові припаси, про особисті речі, до суднової ролі, списку пасажирів, морської санітарної декларації було додано пов’язані з охороною відомості, а також попереднє електронне повідомлення про вантажі для цілей оцінки митних ризиків і форму попереднього повідомлення про доставку відходів у портові приймальні споруди. Окрім цього, додано розділ, цілковито присвячений безбілетним пасажирам. Наприклад, урегульовано питання поводження з ними, їх оформлення та процедури депортації. Стаття містить характеристику головних аспектів адміністрування та оформлення суден у портах з огляду на міжнародні стандарти, які містить Конвенція та Додаток. У підсумку наводяться рекомендації щодо напряму подальших досліджень.

 

Біографія автора

А. Сурілова

аспірант 3-го року навчання кафедри морського та митного права судово-адміністративного факультету

Посилання

1. Стець О.М. Публічне (державне) адміністрування у сфері морського та річкового транспорту в Україні. Lex Portus. 2019. № 1. С. 68–88. URL: https://doi.org/10.26886/2524-1 01X.1.2019.5.
2. Про затвердження Морської док- трини України на період до 2035 року : Постанова Кабінету Міністрів України від 07 жовтня 2009 року № 1307. URL: ht tps://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/1307-2009-%D0%BF#Text (дата звернення: 01.11.2021)
3. Аверочкіна Т.В. Публічне адміні- стрування морської діяльності в Україні: оновлення правової концепції. Правові засади організації та здійснення публіч- ної влади. 2021. С. 6–8.
4. Аверочкіна Т.В. Публічне адміні- стрування морської діяльності в Укра- їні: проблеми та рішення. Правова держава. 2021. № 42. С. 80–85. URL: h t t p : / / p d . o n u . e d u . u a / a r t i c l e / view/232404 (дата звернення: 01.11.2021).
5. Андрущенко С.В. Режим мор- ського порту: генеза міжнародно-пра- вового забезпечення. Lex Portus. 2018. № 1. С. 106–114. URL: https://doi.org/1 0.26886/2524-101X.1.2018.8.
6. Калінський Є.О., Тіхосова Г.А., Клевцов К.М. Шляхи удосконалення порядку митного оформлення та контр- олю якості вантажів у морських портах України. Товарознавчий вісник. 2021. № 1. С. 205–214.
7. Царенко О.М., Стецун Р.М. Публічне адміністрування морського про- стору. Підприємництво, господарство і право. 2021. № 3. С. 201–206. URL: h t t p : / / p g p - j o u r n a l . k i e v . u a / archive/2021/3/33.pdf (дата звернення: 01.11.2021).
8. Федотов О.П. Концепція запрова- дження «вільної практики» як засобу спрощення митних формальностей. Нау- ковий вісник Херсонського державного університету. 2016. № 3. С. 27–35.
9. Alexandrowicz C.H. The Convention of Facilitation of International Maritime Traffic and International Technical Regulation (A Comparative Study). The International and Comparative Law Quarterly. 1966. No. 15. P. 621–659. URL: h t t p : / / w w w . j s t o r . o r g / stable/756763 (дата звернення: 01.11.2021).
10. Joseph A., Dalaklis D. The International Convention for the Safety of Life at Sea: Highlighting Interrelations of Measures Towards Effective Risk Mitigation. Journal of International Maritime Safety, Environmental Affairs and Shipping. 2021. № 1. P. 1–11.
11. Convention on Facilitation of International Maritime Traffic (FAL). ІМО. URL: https://www.imo.org/en/ About/Conventions/Pages/Convention-on- Facilitation-of-International-Maritime-Traffic- (FAL).aspx (дата звернення: 01.11.2021).
12. Конвенція про полегшення між- народного морського судноплавства 1965 р. (укр / рос) : Міжнародний документ від 09 квітня 1965 року. База даних «Законодавство України». URL: ht tps://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/995_064#Text
13. Доклад комитета по упрощению формальностей и его сороковой сессии. FAL.12(40). ІМО. 08 апреля 2016 года. Компания Проминвест : веб-сайт. URL: https://prominvest.ru/sites/default/ files/download/FAL40-19.pdf (дата звернення: 01.11.2021).
14. Міжнародна конвенція про Гар- монізовану систему опису та коду- вання товарів : Міжнародний доку- мент від 14 червня 1983 року. База даних «законодавство України». URL: ht tps://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/995_079#Text (дата звернення: 01.11.2021).
15. Вороной В.І. Яких змін чекати в міжнародному морському судноплав- стві. 27 лютого 2017 року. Центр тран- спортних стратегій : вебсайт. URL: https://cfts.org.ua/blogs/yakikh_zmin_ chekati_v_mizhnarodnomu_morskomu_ sudnoplavstvi_215 (дата звернення: 01.11.2021).
Опубліковано
2022-02-16
Розділ
Статті