Військова юстиція в Україні

проблемні питання

  • Ю. Полянський Національний університет «Одеська юридична академія»
Ключові слова: особливості організації судової та правоохоронної діяльності у воєнній сфері, реформування, військова юстиція, військові суди, військова прокуратура, військова служба правопорядку, військова поліція

Анотація

У статті, з урахуванням історичного аспекту проблеми та міжнародного досвіду, розкрито організаційні та функціональні особливості здійснення судової та правоохоронної діяльності у Збройних Силах України. Підкреслено, що оборонна міць збройних сил визначається не тільки кількістю військовослужбовців, рівнем їх професіоналізму та майстерності, якістю військової техніки. Боєздатність військових частин та з'єднань напряму залежить від стану законності та правопорядку в них. Тому міжнародний досвід свідчить про те, що у більшості розвинутих країн, які мають сучасні збройні сили і які у той же час відомі своїми демократичними традиціями (США, Великобританія, Франція, Канада, Іспанія – всього близько 40) органи військової юстиції успішно діють і виконують завдання по зміцненню військової дисципліни та правопорядку. Постійним Комітетом Ради Європи з прав людини (м. Страсбург) у червні 2003 р. була взагалі визначена потреба органів військової юстиції, а щодо військових судів висловлена думка про те, що їх наявність в країні не суперечить Конвенції про захист прав людини і її основоположних свобод, а також зобов'язанням держав, які підписали цю конвенцію. Зазначено, що військові суди можуть бути визнані незалежними і неупередженими судами. Звертається увага на те, що в Україні, в умовах раніше – антитерористичної операції, а зараз – операції об'єднаних сил, а фактично проведенні реальних бойових дій на певних територіях країни, нажаль, йде процес ліквідації органів військової юстиції. Так, військові суди були ліквідовані ще у 2010 році, й до цього часу не відновлені, хоча це питання вирішувалося на всіх необхідних рівнях органів державної влади, військові прокуратури зараз на межі ліквідації. У наявності лише органи Військової служби правопорядку, але з вельми обмеженими повноваженнями, виключно профілактичної спрямованості. Наведені аргументи на користь подальшого реформування військової юстиції у Збройних Силах України, з формуваннями спеціалізованих судових і правоохоронних органів, а саме, їх тріади у складі: військових судів, військової прокуратури та органів Військової служби правопорядку (у майбутньому – військової поліції). Тільки у такому разі буде реально забезпечений належний рівень законності, правопорядку та військової дисципліни у Збройних Силах України.

Біографія автора

Ю. Полянський, Національний університет «Одеська юридична академія»

кандидат юридичних наук, професор, Заслужений юрист України, професор кафедри організації судових, правоохоронних органів та адвокатури

Посилання

Про перейменування військових трибуналів України у військові суди України і продовження повноважень їх суддів: Постанова Верховної Ради України від 3 лютого 1993 р. No 2979-ХІІ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2979-12

Про судоустрій та статус суддів: Закон України від 7 липня 2010 р. No 2453-

VI.URL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2453-17

Про ліквідацію військових апеляційних та військових місцевих судів: Указ Президента України від 14 вересня 2010 р. No 900/2010.URL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/900/2010

Тонгій В.В. Моделі систем військових судів у країнах Європейського Союзу: порівняльно-правовий аналіз. Актуальні проблеми вітчизняної юриспруденції. 2016. Вип. 2. С. 171.

Про підпорядкування військових прокуратур: Постанова Верховної Ради України від 30 січня 1992 року No 2076-ХІІ. Відомості Верховної Ради України. 1992. No18. Ст.228.

Богуцький П.П., Плешко Є. А. Прокуратура Одеського військового округу Південного регіону України. Одеса. 2009. С. 55.

Руденко М. Спеціалізація як принцип побудови прокурорської системи України (науково-практичний прогноз) / Вісник Національної академії прокуратури України. 2012. No 3. С. 27-32

Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо першочергових заходів із реформи органів прокуратури: Закон України від 19 вересня 2019 р. URL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/113-20

Баганець О. Реформа прокуратури 2019: чого чекати правоохоронцям? URL:https://protocol.ua/ru/

reforma_prokuraturi_2019_chogo_chekati_pravoohorontsyam/

Котляренко О. Перспективи реформування військової поліції як складової системи військової юстиції в Україні. Науковий часопис Національної академії прокуратури України. 2016. No1. С. 58

Про Військову службу правопорядку у Збройних Силах України. Закон України від 8 травня 2002 року. Відомості Верховної Ради України. 2002. No32. Ст. 225.

Медведько О.І. Проблеми реформування досудового слідства в Україні. Реформування системи правоохоронних органів України та міжнародний досвід трансформації поліції в країнах Центральної та Східної Європи: матеріали міжнародного круглого столу. К: Національний інститут проблем міжнародної безпеки при РНБОУ, 2006. С. 24-26.

Матіос А. Реформування правоохоронних органів у воєнній сфері та відновлення системи військових судів як нагальна потреба сьогодення. Вісник прокуратури. 2016. No8. С. 35.

Пахомов В.В., Дегтяр Р.О. Військові суди. Правові горизонти. 2016. С. 184.

Опубліковано
2020-02-03
Розділ
Статті