Права людини в глобалізованому світі
універсалізм чи релятивізм?
Анотація
Процеси світової глобалізації відчутно позначаються на усіх сферах життєдіяльності суспільства, зокрема, на реалізації прав людини, що супроводжується на регіональному рівні окремими колізіями. В багатьох випадках межі реалізації прав людини обумовлені певними соціокультурними особливостями та усталеними звичаями, які не відповідають загально цивілізаційним цінностям та перешкоджають впровадженню міжнародних стандартів прав людини в національні правові системи. Універсальний характер прав людини, закріплений у п. 5 Віденської декларації та Програмі дій з прав людини (1993), передбачає, що усі права людини є універсальними, неподільними, взаємозалежними і взаємопов’язаними. Міжнародне співтовариство повинно ставитися до прав людини, враховуючи процеси глобалізації, на справедливій і рівній основі, з однаковим підходом і увагою. Хоча значення національної і регіональної специфіки і різних історичних, релігійних і культурних цінностей, правових традицій необхідно мати на увазі, в той же час, держави, незалежно від їх політичних, економічних і культурних систем, мають обов’язок заохочувати і захищати усі права людини та основні свободи.
У цьому твердженні виражені позиції, що є істотними при розгляді ситуації щодо реалізації прав людини на регіональному рівні. По-перше, визнання прав людини в якості універсальних для міжнародного співтовариства означає їх глобальний характер. І по-друге, незалежно від їх політичних, економічних і культурних систем, держави зобов’язані заохочувати і захищати усі права і свободи людини. Міжнародні стандарти покликані скасувати відмінності щодо реалізації прав і свобод людини, які проявляються на глобальному і національному рівнях, стверджувати їх універсальний характер. Прихильність до традиційних духовних цінностей не можна ігнорувати в умовах сучасності, оскільки соціокультурна багатоманітність має величезний вплив на впровадження міжнародних стандартів прав людини в різні цивілізаційні простори. Права людини, які притаманні усім країнам і народам завдяки своїм природним властивостям, визнані у міжнародних документах як такі, що не підлягають жодним обмеженням і відхиленням, на регіональному рівні відрізняються у своїх підходах. На практиці це призводить до їх обмежень і подекуди порушень, що потребує реагування з боку міжнародної спільноти.
Посилання
Kausikan B. Asia's Different Standards // Foreign Policy.1993. No.92. P. 39-40.
Международное право прав человека [Текст]: Учеб. пособие / А. Х. Саидов. – Москва: Академический правовой университет, 2002. – 198 с.
Лимэй Ю. Законодательство КНР и Пакты о правах человека // Юрист-международник. 2004. No 1. С. 52–55.
Шуміло І. А. Міжнародна система захисту прав людини: навчальний посіб-ник / І. А. Шуміло. – Київ: ФОП Голембовська О.О. – 168 с.
Коллонтай В. Эволюция западных концепций глобализации // Мировая экономика и международные отношения. 2002. No 1. С. 24–30.
Панарин А. Искушение глобализмом. М.: ЭКСМО-Пресс., 2002. – 461 с.
Международные акты о правах человека. Сборник документов/ Сост. и вступ. ст.: Карташкин В.А., Лукашева Е.А. – М.: Норма, Инфра-М, 1998. – 784 c.
Бехруз Х. Універсалізм і релятивізм цінностей у контексті діалогу правових культур // Філософія права і загальна теорія права. 2012. No 2 – С.128-138.
Максимов С. Права человека: универсальность и культурное многообразие // Право Украины. – 2011. – No 5–6 – С.24-31.
Небезпечна традиційна практика, що шкідливо відображається на здоров’ї жінок і дітей. Виклад фактів/ Харківська правозахисна група; – Харків, 2004. – 52 с.
Жебровська К. А. Правові цінності у взаємодії правових систем[Текст]: Дис. ... канд. юрид. наук. Одеса, 2017. – 222 с.