Referendum as a form of direct democracy

historical and legal aspects

  • В. Кириченко Національний університет “Запорізька політехніка”
  • Ю. Соколенко Національний університет “Запорізька політехніка”
Keywords: people's will, direct democracy, referendum, plebiscite, all-Ukrainian referendum, plebiscite referendum, referendum legislation

Abstract

The article identifies theoretical and  practical problems of the referendum  institute as a form of direct democracy  and directions of their solution in the  legislation of Ukraine. The genesis of  the term “referendum” was considered,  the development of the referendum  institute in Switzerland, and it was  proved that more than 50 percent of all  national referenda held in the world  belong to it, and it is stated that the  referendum in Switzerland is a real  mechanism of influence of the public  on policy making. It is justified that  the term "elections" cannot be confused  or equated with the term "referendum"  because their difference lies in the  object of the will of the voters. It is stated that after the Second  World War and the completion  of the decolonization process, the  referendum became a universally  recognized, universal institution  of direct democracy and enshrined  in the constitutions of most states  of the world. Examples of holding  referendums in Ukraine are given and  attention is drawn to the fact that the  referendum decision of April 16, 2000.  has not been implemented in national  legislation. It was noted that the referendum,
which is considered to be the most  democratic form of expression of  the will of citizens, is fixed at the
constitutional level in 36 of the 42 states  of continental Europe. It is emphasized  that the referendum plays a decisive  role in society, is a way of forming  public opinion, a form of exercising  citizens' political rights, and can also  be used even in a democratic state  as a counterweight to representative  democracy, but subject to certain  conditions. First, the referendum  question must be accessible to the  ordinary voter; secondly, before the  referendum is held, the issues that are  at the discretion of the voters should  be discussed beforehand, especially  in the media. Only by fulfilling these  conditions does the referendum enable
the people to express their will and  avoid political manipulation by the  state. The opinions of some scholars on  the concept of the term "referendum"  are given. It is stated that the term "plebiscite"  is considered synonymous with  the term "referendum" in the legal  literature. Attention is drawn to  the fact that the meaning of these  terms does not always coincide, and  therefore, in different countries,  the current legislation differently  approaches these institutions. That  is, plebiscite is regarded as one of the  varieties of referendum on the subject,  at the same time, by their political  and legal nature and procedure, they
are identical. V. Kovalchuk's proposal  that the new law on the all-Ukrainian  referendum should provide for the  right to hold consultative referendums,  including "plebiscite referendums",  was supported.
The expediency of studying  the positive experience of foreign  democratic states regarding the holding of referenda, making necessary changes  and additions to section III “Elections,  referendum” of the Constitution of  Ukraine and adopting a legislative  act on the all-Ukrainian referendum,  the absence of which adversely  affects the further development of  the society, which further influence  the further development of society,  are substantiated. and enhancing  the role of citizens in making major  political and foreign policy decisions  in particular.

Author Biographies

В. Кириченко, Національний університет “Запорізька політехніка”

кандидат історичних наук, доцент, завідувач кафедри політології та права 

Ю. Соколенко, Національний університет “Запорізька політехніка”

старший викладач кафедри політології та права

References

Конституція України від 28 червня 1996 р. Відомості Верховної Ради України. 1996. No30. Ст. 141.

Дюнан А. Народное законодательство в Швейцарии. Исторический обзор. Санкт-Петербург. 1896.

Конституционное (государственное) право зарубежных стран. Общая часть: учебник для вузов. / рук. авт. кол. Б. А. Страшун. 4-е изд. обновл. и дораб. Москва: Норма, 2007. 896 с.

Маркітантов В., Нечитайло В. Референдум як форма прямої демократії: зарубіжний і вітчизняний досвід. Українська національна ідея: реалії та перспективи розвитку. Зб. наук. праць. Вип. 27. Львів: Видавництво “Львівська політехніка”, 2015. С. 69-74.

Конституція Української Радянської Соціалістичної Республіки від 30 січня 1937р. URL: http://zakon.rada.gov.ua.

Про проголошення незалежності України: Постанова Верховної Ради Української РСР. Відомості Верховної Ради України. Київ, 1991. No38. ст. 502.

Погорілко В. Ф., Федоренко В. Л. Референдне право України: навч. посіб. Київ: Прецедент, 2006. 366 с.

Федоренко В. Референдне право в системі конституційного права України. Вісник Центральної виборчої комісії. Київ, 2005. No2. С. 72-76.

Конституции государств Европейского Союза / под общ. ред. Л. А. Окунькова. Москва: Издательская группа ИНФРА-М - НОРМА, 1997. 816 с.

Конституция Росийской Федерации: официальный текст. Москва: Издательство “Экзамен”, 2003. 64 с.

Кириченко В. М., Куракін О. М. Порівняльне конституційне право: модульний курс: навч. посіб. Київ: “Центр учбової літератури”, 2012. 256 с.

Конституція незалежної України: у 3 кн. / під заг. ред. С. П. Головатого. кн. 3, частина ІІІ: Документи. Стенограми. Київ: Видавництво “Право”. Українська Правнича фундація, 1999. 480 с.

Чудаков М. Ф. Конституционное государственное право зарубежных стран. Минск: “Харвей”, 1998. 784 с.

Юридична енциклопедія: в 6 т. / редкол.: Ю. С. Шемшученко (гол. редкол.) та ін. Т. 5: П-С. Київ: “Українська енциклопедія”, 2003. 736 с.

Георгіца А. З. Конституційне право зарубіжних країн: підручник. Тернопіль: “Астон”, 2003. 432 с.

Рябов С. Політологія: словник понять і термінів. 2-ге вид. перероб. і доп. Київ: Видавничий дім “КМ Академія”, 2001. 256 с.

Лотюк О. Форми безпосередньої демократії в сучасних зарубіжних країнах (італійський досвід). Підприємництво, господарство і право. Київ, 2008. No6. С. 79-82.

Фрицький О. Ф. Конституційне право України: підручник. Київ: Юрінком Інтер, 2002. 536 с.

Ковальчук В. Всенародний референдум як одна з форм легітимації державної влади: зарубіжний та вітчизняний досвід. Право України. Київ, 2009. No12. С. 151-159.

Юридична енциклопедія: в 6 т. / редкол.: Ю. С. Шемшученко (гол. редкол.) та ін. Т. 4: Н-П. Київ: “Українська енциклопедія”, 2002. 720 с.

Шаповал В. М. Конституційне право зарубіжних країн: підручник. Київ: Юрінком Інтер, 2006. 496 с.

Резолюція Парламентської Асамблеї Ради Європи “Функціонування демократичних інституцій в Україні” від 19 квітня 2007р. No1549 URL: http://zakon.rada.gov.ua.

Справа за конституційним поданням 57 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) Закону України “Про всеукраїнський референдум”: Рішення Кон-

ституційного Суду України від 26 квітня 2018 року No 4-р/2018. URL: http://zakon.

rada.gov.ua/laws/show/v004p710-18/print.

Published
2020-02-05
Section
Статті