Референдум як форма безпосередньої демократії
історико-правові аспекти
Анотація
У статті визначено теоретичні та практичні проблемні питання інституту референдуму як форми
безпосередньої демократії та напрями їх вирішення в законодавстві України. Розглянуто генезу появи
терміну “референдум”, розвиток інституту референдуму в Швейцарії та доведено, що понад 50 відсотків усіх проведених загальнонаціональних референдумів у світі припадає саме на неї, а також стверджується, що референдум у Швейцарії є справжнім механізмом впливу громадськості на вироблення державної політики. Обґрунтовано, що не можна змішувати або ототожнювати термін “вибори” з терміном “референдум” у зв’язку з тим, що їх відмінність полягає в об’єкті волеви-
явлення виборців. Констатується, що після Другої світової війни і завершення процесів деколонізації референдум стає загальновизнаним, універсальним інститутом безпосередньої демократії та закріплюється в конституціях більшості держав світу. Наведено приклади проведення референдумів в
Україні та звернута увага на те, що рішення референдуму від 16 квітня 2000р. так і не було імплементовано до вітчизняного законодавства. Зазначено, що референдум, який вважається найдемократичною формою волевиявлення громадян, закріплено на конституційному рівні в 36
із 42 держав континентальної Європи. Наголошується, що референдум виконує в суспільстві визначальну роль, є способом формування громадської думки, формою реалізації політичних прав громадян, а також може використовуватися навіть у демократичній державі як противага представницькій демократії, але при дотриманні певних умов. По-перше, питання яке виноситься на
референдум, повинно бути доступним для розуміння звичайному виборцю; по-друге, до початку про-
ведення референдуму слід попередньо обговорити питання, що виноситься на розсуд виборців, насамперед у засобах масової інформації. Тільки за виконанням цих умов референдум дає можливість народу висловити свою волю та уникнути політичного маніпулювання з боку держави.
Наведено думки окремих науковців щодо поняття терміну “референдум”. Констатується, що в юридичній літературі термін “плебісцит” вважається синонімом терміна “референдум”. При цьому звернута увага на те, що смислове позначення цих термінів не завжди співпадають, і тому в різних державах чинне законодавство по-різному підходить до зазначених інститутів. Тобто, плебісцит розглядається як один з різновидів референдуму за предметом, водночас за своєю політико-право-
вою природою і порядком проведення вони є тотожними. Підтримано пропозицію В. Ковальчука про те, що в новому законі про всеукраїнський референдум, повинно бути передбачено право на проведення консультативних референдумів, у тому числі “плебісцитних референдумів”. Обґрунтовано доцільність вивчен-ня позитивного досвіду зарубіжних демократичних держав щодо проведення референдумів, внесення необхідних змін і доповнень до розділу ІІІ “Вибори, референдум” Консти-
туції України та прийняття законодавчого акту про всеукраїнський референдум, відсутність якого нега-
тивно впливає на подальший розвиток демократичних засад, розвитку громадянського суспільства взагалі, та підвищення ролі громадян у прийнятті найважливіших рішень внутрішньополітичного та зовнішньополітичного значення зокрема.
Посилання
Конституція України від 28 червня 1996 р. Відомості Верховної Ради України. 1996. No30. Ст. 141.
Дюнан А. Народное законодательство в Швейцарии. Исторический обзор. Санкт-Петербург. 1896.
Конституционное (государственное) право зарубежных стран. Общая часть: учебник для вузов. / рук. авт. кол. Б. А. Страшун. 4-е изд. обновл. и дораб. Москва: Норма, 2007. 896 с.
Маркітантов В., Нечитайло В. Референдум як форма прямої демократії: зарубіжний і вітчизняний досвід. Українська національна ідея: реалії та перспективи розвитку. Зб. наук. праць. Вип. 27. Львів: Видавництво “Львівська політехніка”, 2015. С. 69-74.
Конституція Української Радянської Соціалістичної Республіки від 30 січня 1937р. URL: http://zakon.rada.gov.ua.
Про проголошення незалежності України: Постанова Верховної Ради Української РСР. Відомості Верховної Ради України. Київ, 1991. No38. ст. 502.
Погорілко В. Ф., Федоренко В. Л. Референдне право України: навч. посіб. Київ: Прецедент, 2006. 366 с.
Федоренко В. Референдне право в системі конституційного права України. Вісник Центральної виборчої комісії. Київ, 2005. No2. С. 72-76.
Конституции государств Европейского Союза / под общ. ред. Л. А. Окунькова. Москва: Издательская группа ИНФРА-М - НОРМА, 1997. 816 с.
Конституция Росийской Федерации: официальный текст. Москва: Издательство “Экзамен”, 2003. 64 с.
Кириченко В. М., Куракін О. М. Порівняльне конституційне право: модульний курс: навч. посіб. Київ: “Центр учбової літератури”, 2012. 256 с.
Конституція незалежної України: у 3 кн. / під заг. ред. С. П. Головатого. кн. 3, частина ІІІ: Документи. Стенограми. Київ: Видавництво “Право”. Українська Правнича фундація, 1999. 480 с.
Чудаков М. Ф. Конституционное государственное право зарубежных стран. Минск: “Харвей”, 1998. 784 с.
Юридична енциклопедія: в 6 т. / редкол.: Ю. С. Шемшученко (гол. редкол.) та ін. Т. 5: П-С. Київ: “Українська енциклопедія”, 2003. 736 с.
Георгіца А. З. Конституційне право зарубіжних країн: підручник. Тернопіль: “Астон”, 2003. 432 с.
Рябов С. Політологія: словник понять і термінів. 2-ге вид. перероб. і доп. Київ: Видавничий дім “КМ Академія”, 2001. 256 с.
Лотюк О. Форми безпосередньої демократії в сучасних зарубіжних країнах (італійський досвід). Підприємництво, господарство і право. Київ, 2008. No6. С. 79-82.
Фрицький О. Ф. Конституційне право України: підручник. Київ: Юрінком Інтер, 2002. 536 с.
Ковальчук В. Всенародний референдум як одна з форм легітимації державної влади: зарубіжний та вітчизняний досвід. Право України. Київ, 2009. No12. С. 151-159.
Юридична енциклопедія: в 6 т. / редкол.: Ю. С. Шемшученко (гол. редкол.) та ін. Т. 4: Н-П. Київ: “Українська енциклопедія”, 2002. 720 с.
Шаповал В. М. Конституційне право зарубіжних країн: підручник. Київ: Юрінком Інтер, 2006. 496 с.
Резолюція Парламентської Асамблеї Ради Європи “Функціонування демократичних інституцій в Україні” від 19 квітня 2007р. No1549 URL: http://zakon.rada.gov.ua.
Справа за конституційним поданням 57 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) Закону України “Про всеукраїнський референдум”: Рішення Кон-
ституційного Суду України від 26 квітня 2018 року No 4-р/2018. URL: http://zakon.
rada.gov.ua/laws/show/v004p710-18/print.