Референдум як форма безпосередньої демократії

історико-правові аспекти

  • В. Кириченко Національний університет “Запорізька політехніка”
  • Ю. Соколенко Національний університет “Запорізька політехніка”
Ключові слова: безпосередня демократія, плебісцит, плебісцитний референдум, референдумне законодавство, народне волевиявлення, референдум, всеукраїнський референдум

Анотація

У статті визначено теоретичні  та практичні проблемні питання  інституту референдуму як форми
безпосередньої демократії та напрями їх вирішення в законодавстві  України. Розглянуто генезу появи
терміну “референдум”, розвиток  інституту референдуму в Швейцарії  та доведено, що понад 50 відсотків  усіх проведених загальнонаціональних референдумів у світі припадає  саме на неї, а також стверджується, що референдум у Швейцарії є  справжнім механізмом впливу громадськості на вироблення державної політики. Обґрунтовано, що не  можна змішувати або ототожнювати термін “вибори” з терміном  “референдум” у зв’язку з тим, що їх  відмінність полягає в об’єкті волеви-
явлення виборців. Констатується, що після Другої  світової війни і завершення процесів деколонізації референдум стає  загальновизнаним, універсальним  інститутом безпосередньої демократії та закріплюється в конституціях більшості держав світу. Наведено  приклади проведення референдумів в
Україні та звернута увага на те, що  рішення референдуму від 16 квітня  2000р. так і не було імплементовано  до вітчизняного законодавства. Зазначено, що референдум, який  вважається найдемократичною формою волевиявлення громадян, закріплено на конституційному рівні в 36
із 42 держав континентальної Європи. Наголошується, що референдум  виконує в суспільстві визначальну  роль, є способом формування громадської думки, формою реалізації  політичних прав громадян, а також  може використовуватися навіть у  демократичній державі як противага представницькій демократії, але  при дотриманні певних умов. По-перше, питання яке виноситься на
референдум, повинно бути доступним для розуміння звичайному  виборцю; по-друге, до початку про-
ведення референдуму слід попередньо  обговорити питання, що виноситься  на розсуд виборців, насамперед у  засобах масової інформації. Тільки  за виконанням цих умов референдум  дає можливість народу висловити  свою волю та уникнути політичного маніпулювання з боку держави.
Наведено думки окремих науковців  щодо поняття терміну “референдум”. Констатується, що в юридичній  літературі термін “плебісцит” вважається синонімом терміна “референдум”. При цьому звернута увага  на те, що смислове позначення цих  термінів не завжди співпадають, і  тому в різних державах чинне законодавство по-різному підходить до  зазначених інститутів. Тобто, плебісцит розглядається як один з різновидів референдуму за предметом,  водночас за своєю політико-право-
вою природою і порядком проведення вони є тотожними. Підтримано  пропозицію В. Ковальчука про те, що  в новому законі про всеукраїнський  референдум, повинно бути передбачено право на проведення консультативних референдумів, у тому числі  “плебісцитних референдумів”. Обґрунтовано доцільність вивчен-ня позитивного досвіду зарубіжних  демократичних держав щодо проведення референдумів, внесення необхідних змін і доповнень до розділу  ІІІ “Вибори, референдум” Консти-
туції України та прийняття законодавчого акту про всеукраїнський  референдум, відсутність якого нега-
тивно впливає на подальший розвиток демократичних засад, розвитку  громадянського суспільства взагалі,  та підвищення ролі громадян у прийнятті найважливіших рішень внутрішньополітичного та зовнішньополітичного значення зокрема.

Біографії авторів

В. Кириченко, Національний університет “Запорізька політехніка”

кандидат історичних наук, доцент, завідувач кафедри політології та права 

Ю. Соколенко, Національний університет “Запорізька політехніка”

старший викладач кафедри політології та права

Посилання

Конституція України від 28 червня 1996 р. Відомості Верховної Ради України. 1996. No30. Ст. 141.

Дюнан А. Народное законодательство в Швейцарии. Исторический обзор. Санкт-Петербург. 1896.

Конституционное (государственное) право зарубежных стран. Общая часть: учебник для вузов. / рук. авт. кол. Б. А. Страшун. 4-е изд. обновл. и дораб. Москва: Норма, 2007. 896 с.

Маркітантов В., Нечитайло В. Референдум як форма прямої демократії: зарубіжний і вітчизняний досвід. Українська національна ідея: реалії та перспективи розвитку. Зб. наук. праць. Вип. 27. Львів: Видавництво “Львівська політехніка”, 2015. С. 69-74.

Конституція Української Радянської Соціалістичної Республіки від 30 січня 1937р. URL: http://zakon.rada.gov.ua.

Про проголошення незалежності України: Постанова Верховної Ради Української РСР. Відомості Верховної Ради України. Київ, 1991. No38. ст. 502.

Погорілко В. Ф., Федоренко В. Л. Референдне право України: навч. посіб. Київ: Прецедент, 2006. 366 с.

Федоренко В. Референдне право в системі конституційного права України. Вісник Центральної виборчої комісії. Київ, 2005. No2. С. 72-76.

Конституции государств Европейского Союза / под общ. ред. Л. А. Окунькова. Москва: Издательская группа ИНФРА-М - НОРМА, 1997. 816 с.

Конституция Росийской Федерации: официальный текст. Москва: Издательство “Экзамен”, 2003. 64 с.

Кириченко В. М., Куракін О. М. Порівняльне конституційне право: модульний курс: навч. посіб. Київ: “Центр учбової літератури”, 2012. 256 с.

Конституція незалежної України: у 3 кн. / під заг. ред. С. П. Головатого. кн. 3, частина ІІІ: Документи. Стенограми. Київ: Видавництво “Право”. Українська Правнича фундація, 1999. 480 с.

Чудаков М. Ф. Конституционное государственное право зарубежных стран. Минск: “Харвей”, 1998. 784 с.

Юридична енциклопедія: в 6 т. / редкол.: Ю. С. Шемшученко (гол. редкол.) та ін. Т. 5: П-С. Київ: “Українська енциклопедія”, 2003. 736 с.

Георгіца А. З. Конституційне право зарубіжних країн: підручник. Тернопіль: “Астон”, 2003. 432 с.

Рябов С. Політологія: словник понять і термінів. 2-ге вид. перероб. і доп. Київ: Видавничий дім “КМ Академія”, 2001. 256 с.

Лотюк О. Форми безпосередньої демократії в сучасних зарубіжних країнах (італійський досвід). Підприємництво, господарство і право. Київ, 2008. No6. С. 79-82.

Фрицький О. Ф. Конституційне право України: підручник. Київ: Юрінком Інтер, 2002. 536 с.

Ковальчук В. Всенародний референдум як одна з форм легітимації державної влади: зарубіжний та вітчизняний досвід. Право України. Київ, 2009. No12. С. 151-159.

Юридична енциклопедія: в 6 т. / редкол.: Ю. С. Шемшученко (гол. редкол.) та ін. Т. 4: Н-П. Київ: “Українська енциклопедія”, 2002. 720 с.

Шаповал В. М. Конституційне право зарубіжних країн: підручник. Київ: Юрінком Інтер, 2006. 496 с.

Резолюція Парламентської Асамблеї Ради Європи “Функціонування демократичних інституцій в Україні” від 19 квітня 2007р. No1549 URL: http://zakon.rada.gov.ua.

Справа за конституційним поданням 57 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) Закону України “Про всеукраїнський референдум”: Рішення Кон-

ституційного Суду України від 26 квітня 2018 року No 4-р/2018. URL: http://zakon.

rada.gov.ua/laws/show/v004p710-18/print.

Опубліковано
2020-02-05
Розділ
Статті